Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zakaz lotów VFR z włączonym modem S w rejonie Amsterdamu

Z powodu dużej liczby lotów VFR, 4 kwietnia 2009 roku holenderskie władze lotnicze wprowadziły zakaz używania transponderów w modzie S. Obowiązek wyłączenia transpondera w modzie S, nie zwalnia z obowiązku posiadania certyfikowanego urządzenia. Obowiązek wyłączenia, dotyczy rejonu TMA1 lotniska Schiphol (EHAM) w Amsterdamie oraz rejonu Lelystad i Hilversum.

Operacje VFR powodują tak duży chaos, że kontrolerzy nie są w stanie zapewnić właściwej kontroli ruchu lotniczego, a co za tym idzie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Zgodnie z nowymi zasadami opublikowanymi w tamtejszym AIP, utworzono strefę, w której nie można używać transpondera w trybie S w lotach VFR. Nie jest to jednak jednoznaczne z koniecznością demontażu, a jedynie zakazem jego używania. Decyzja ma charakter czasowy i obowiązywać będzie do momentu kiedy nie znalezione zostanie inne alternatywne rozwiązanie problemu. Jednym ze sposobów rozwiązania problemu może być zmiana oprogramowania radaró po stronie ATC, umożliwiająca lepsze odfiltrowywanie potrzebnych kontrolerowi informacji.

Tryb S, jest najbardziej rozbudowanym modem, umożliwiającym dokładną identyfikację statku powietrznego (pozycję, prędkość, numer lotu, etc.). Transponder w Mode S, jest w stanie współpracować także z systemem antykolizyjnym ACAS II Airborne Collision Avoidance System i globalnym systemem nawigacji satelitarnej ADS-B Automatic Dependent Surveillance-Broadcast.

Opisywany zakaz nie dotyczy policji, służb poszukiwawczo-ratowniczych, służb ratownictwa medycznego, lotów wojskowych oraz kilku innych wyjątków, które znajdziemy w opublikowanym dokumencie AIP. Amsterdam-Schiphol jest największym lotniskiem w Holandii i czwartym w Europie pod względem ilości operacji lotniczych.

Póki co, decyzja holenderskich służb kontroli ruchu lotniczego jest mocnym argumentem dla władz europejskich, przeciwko obowiązku posiadania transpondera z modem S we wszystkich lotach VFR na terenie Europy.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony