Przejdź do treści
Źródło artykułu

Odpowiedź IAOPA na propozycje nowych przepisów EASA

IAOPA-Europe oraz AOPA-USA połączyły siły w walce o wycofanie zaproponowanego przez EASA przepisu, który zmuszałby pilotów do schodzenia w chmury w terenie górzystym, w przypadku nie posiadania na pokładach własnych samolotów odpowiedniego zapasu tlenu. EASA opublikowała propozycje, według których piloci wykonujący loty pomiędzy poziomami 10 tys., a 13 tys. stóp musieliby po 30 minutach lotu zejść poniżej 10 tys. stóp. IAOPA uważa, że zasada ta wprowadzi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, mimo, że rzekomo ma rozwiązać problemy, które w rzeczywistości nie istnieją. Najlepszym tego dowodem są dane przedstawione przez AOPA USA.

Przepis ten znajduje się w komunikacie EASA o proponowanej zmianie dla operacji niekomercyjnych, na który IAOPA odpowiedziała dużą ilością wniosków o poprawę, zwolnienie lub zmianę jego brzmienia. Najwyższy priorytet posiada w tym momencie zapis o wymogu dot. tlenu, który według IAOPA powinien zostać zmieniony z bezwzględnej reguły na wskazówkę dla pilotów.

W swojej odpowiedzi w imieniu IAOPA, Jacob Pedersen z duńskiego oddziału AOPA powiedział: "IAOPA Europe z pomocą amerykańskiego AOPA przestudiowała wszystkie wypadki z lat 1991-2010, w których Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wymienia hipoksję jako ich przyczynę. Ze wszystkich tych zdarzeń żaden nie dotyczy lotów w przedziale 10-13 tys. stóp, a odnoszą się do statków powietrznych operujących powyżej 14 tys. stóp. Amerykańskie dane przedstawiają się niezwykle interesująco, ponieważ Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) nie wymaga dodatkowego tlenu dla lotów poniżej 12,5 tys. stóp i jak wynika z danych statystycznych wypadków, nie spowodowało to żadnego wypadku na wysokości przelotowej, na której EASA teraz proponuje wymóg posiadania tlenu". Dane z Niemiec, gdzie tlen też nie jest obowiązkowy poniżej FL120, są podobne.

IAOPA dąży także do zmiany propozycji EASA co do niekomercyjnych operacji lotniczych, ponieważ przepisy te zostały przygotowane z myślą o liniach lotniczych i nie powinny dotyczyć lotnictwa general aviation. Przykładowo, stara się o bardziej elastyczne przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych. Obecna propozycja sprawia, że niemożliwy byłby przewóz bez specjalnego zezwolenia puszki z płynem do odladzania, kempingowej butli z gazem lub dodatkowej butli tlenowej, dopuszczając jednocześnie przewóz perfum na pokładzie. IAOPA również podkreśla, że oczekiwanie, by każdy pilot GA przeczytał i zrozumiał 1000 - stronicowy podręcznik ICAO dot. przewozu w transporcie lotniczym materiałów niebezpiecznych, z których 99 procent jest nieadekwatnych do lotnictwa ogólnego, jest nieuzasadnione.

IAOPA chce także, by EASA przemyślała swoją propozycję usunięcia zapisu zwalniającego operatorów samolotów akrobacyjnych od wymogu przewożenia na ich pokładach gaśnic przeciwpożarowych. Głównym argumentem jest tutaj fakt, iż gaśnica, która uwolni się w kabinie takiej maszyny podczas gwałtownych akrobacji może spowodować poważne zagrożenie. Wśród innych wnioskowanych zmian, IAOPA proponuje, aby osoby posiadające uprawnienia do kołowania statkami powietrznymi nie musiały posiadać kwalifikacji do korzystania z nadajnika radiowego na lotniskach, gdzie nie ma radia. 

Dodatkowo, organizacja twierdzi, iż ponad dwukrotne zwiększenie minimów RVR (Runway Visual Range - widoczność wzdłuż drogi startowej) dla lotów niekomercyjnych jest nieuzasadnione, a także, że ogrzewanie rurki Pitota nie powinno być wymagane przy lotach nocnych, ponieważ nie istnieją tutaj żadne przesłanki dla bezpieczeństwa, a ich modernizacja jest w wielu samolotach niemożliwa. Kolejnym spornym zapisem jest wymaganie od niekomercyjnych operatorów tworzenia list MEL (Minimum Equipment List) dla każdego statku powietrznego i jego zatwierdzenie przez odpowiedni organ, co jest nieuzasadnione, jeśli istnieje główna lista dla danego typu. IAOPA chcę również, by piloci mieli możliwość korzystania z publicznie zatwierdzonych lotnisk bez konieczności każdorazowego upewniania się, czy spełniają wszystkie regulacje.

AOPA poifnormowała, iż dobrą dla środowiska lotniczego wiadomością, jest fakt, iż EASA porzuciła projekt wymogu posiadania przez wszystkie samoloty nadajników ELT i dopuści w zamian lokalizatory Personal Locator Beacon.

Pełna odpowiedź IAOPA jest opublikowana na stronie internetowej IAOPA-Europe

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony