Przejdź do treści
Źródło artykułu

NTSB rozszerza zakres zdarzeń wymagających raportowania

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu USA (NTSB), wydała ostateczną wersję rozporządzenia 830.5 (a), dodając sześć nowych przypadków wymagających złożenia raportu ze zdarzenia. Przepisy, które wejdą w życie 8 marca, odnoszą się do samolotów z napędem turbinowym, wyposażonych w szklane kokpity, a także śmigłowców.

Według nowych zapisów użytkownicy statków powietrznych zobowiązani są dodatkowo zgłaszać:
  • jakikolwiek defekt wewnętrznej części silnika, który powoduje wydobywanie się spalin inną drogą niż poprzez dysze wylotowe;
  • uszkodzenie w samolocie całego śmigła lub części łopaty, oprócz spowodowanego kontaktem z podłożem;
  • całkowitą utratę informacji z ponad połowy zamontowanych w kokpicie wyświetlaczy (za wyjątkiem migotania ekranów) typu Electronic Flight Instrument System, Engine Indication and Crew Alerting System, Electronic Centralized Aircraft Monitor lub innych podobnego typu;
  • zdarzeń związanych z Pokładowym Systemem Zapobiegania Kolizjom (ACAS) – gdy samolot operuje według zasad IFR i nastąpiło ryzyko wystąpienia kolizji, albo też ostrzeżeń w odniesieniu do samolotów poruszających się w przestrzeni klasy A;
  • zniszczenie w śmigłowcu łopat wirnika głównego lub ogonowego, łącznie ze zdarzeniem, które nastąpiło podczas postoju na ziemi i w konsekwencji doprowadziło do potrzeby dokonania naprawy lub wymiany;
  • każde zdarzenie, w którym statek powietrzny wykonuje lądowanie lub start z drogi kołowania, z niewłaściwego pasa lub innego obszaru nie zaprojektowanego jako pas startowy, lub wtargnięcie na pas, które od operatora lub załogi innego samolotu lub pojazdu wymaga podjęcia natychmiastowego działania celem uniknięcia kolizji.
Stowarzyszenie Pilotów i Właścicieli Samolotów (AOPA) oświadczyło, iż Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) już wcześniej wprowadziła wymóg raportowania ostrzeżeń systemu ACAS, na co otrzymało odpowiedź NTSB, która oznajmiła, że “Nie wierzy, by procesy zbierania i raportowania zdarzeń dla FAA, szczególnie tych obejmujących utratę separacji pomiędzy statkami powietrznymi były wystarczająco wiarygodne”.

Pełna treść rozporządzenia NTSB 830.5 dostępna jest na stronie AOPA.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony