Lekki samolot sportowy w służbie nauki
Samolotem, który Centrum ds. Huraganów przy Administracji Oceanu i Atmosfery USA (NOAA), najczęściej wykorzystuje do badań naukowych w obszarach niekorzystnych warunków atmosferycznych jest P-3 Orion. Jednak podobne misje zaczęła również wykonywać niemiecka ultralekka konstrukcja Flight Design CT, z której drugi rok z rzędu naukowcy badali chmury pyłu wulkanicznego, aby dowiedzieć się, czy ich gęstość i obszary występowania są zgodne z przewidywaniami.
W dniu 21 maja, wybuchł islandzki wulkan Grimsvotn, co spowodowało, że w europejskiej przestrzeni powietrznej znalazły się chmury popiołu, które ponownie doprowadziły do wprowadzenia znacznych ograniczeń w ruchu lotniczym. Jak informują naukowcy, największym zagrożeniem dla samolotów są cząstki ścierne zawarte w popiele wulkanicznym, które wessane przez silniki mogą doprowadzić do ich uszkodzenia. Jednak samolot CT jest napędzany silnikiem Rotax, co powoduje, że ryzyko takiego zdarzenia jest minimalne.
Maszyna, która uczestniczyła w badaniach, została wyposażona w laserowy spektrometr cząstek. W trakcie obu erupcji, badacze naukowcy pobierali próbki z chmur popiołów nad północnymi Niemcami i porównywali emisje popiołów z obu wulkanów. Kolejna misja CT wyposażonego w ten sprzęt miała miejsce w dniach 1-10 lipca w pobliżu Etny, na Sycylii, największego w Europie aktywnego wulkanu. Obecnie, w 40 krajach świata jest użytkowanych ponad 1700 egzemplarzy CT (CT – Composite Technology).
Komentarze