Przejdź do treści
Kurs AOPA Air Safety Institute – Weather Wise: Wlot w locie VFR w warunki IMC
Źródło artykułu

Kurs AOPA Air Safety Institute – Weather Wise: Wlot w locie VFR w warunki IMC

Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA cyklicznie publikuje na swoich stronach materiały, których zadaniem jest przekazanie praktycznych i przydatnych dla każdego pilota wskazówek. Są one dostępne pod adresem www.aopa.org – Education – On Line Courses i wymagają bezpłatnego logowania.

Kolejnym tematem, który w ostatnim czasie został poruszony jest ”Weather Wise, VFR into IMC” – wlot w locie VFR w warunki IMC. Twórcy tej prezentacji podkreślają, iż piloci zbyt często dają się wciągnąć w śmiertelną pułapkę chmur o niskich podstawach i słabej widoczności, które każdego roku przyczyniają się do większej liczby wypadków w segmencie GA, niż wszystkie inne zjawiska pogodowe razem wzięte.

Kurs zawiera podstawową wiedzę na tematy meteorologiczne i przybliża kwestie, które mogą mieć wpływ na podjęcie decyzji o zaniechaniu lotu, ale również na rozpoznanie i uniknięcie niebezpiecznych warunków podczas samego lotu. Mocno akcentuje fakt, iż nieplanowany i niespodziewany wlot w warunki IMC jest bardzo niebezpieczny, a lotnicy pomimo niejasnej sytuacji pogodowej często lecą dalej w nadziei, że warunki się poprawią. Niestety nie zawsze zdają sobie sprawę z trudności z tym związanych i myślą, że jeśli raz im się to już udało, to w przyszłości będzie podobnie.

Zawarte przykłady podkreślają znaczenie odpowiedniego przygotowania się do lotu, sprawdzenia bieżących warunków meteorologicznych, przygotowania planu B (na wypadek niemożliwości wykonania lotu), a w przypadku zagrożenia w powietrzu, jako alternatywy rozważenia lądowania w terenie przygodnym. Fakt ten może jednak spowodować uszkodzenie statku powietrznego, ale dla przebywających na pokładzie osób może najlepszym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć zagrożenia.

"Weather Wise, VFR into IMC" jest dostępny jedynie w języku angielskim i składa się z 6 rozdziałów, z których ostatni jest quizem podsumowującym i sprawdzającym posiadaną wiedzę. Po jego zaliczeniu (prawidłowe odpowiedzi na co najmniej 8 z 10 pytań), uczestnik kursu otrzyma stosowny pamiątkowy certyfikat. Multimedialny kurs zawiera filmy, zdjęcia, wizualizacje oraz porady doświadczonych instruktorów samolotowych i powstał przy współpracy Narodowej Administracji Oceanu i Atmosfery USA (National Oceanic & Atmospheric Administration – NOAA) oraz Krajowej Służby Meteorologicznej (NWS). Na całość trzeba poświęcić ok. 30 minut.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony