Głos IAOPA w kwestii uznawania dwustronnego licencji PPL pomiędzy USA a Europą
Stowarzyszenia IAOPA-Europa we współpracy z AOPA-USA przedstawiły na konferencji EASA-FAA (dotyczącej harmonizacji licencji) wspólną prezentację, która jak wszyscy mają nadzieję, doprowadzi do prostego i taniego procesu uznawania kwalifikacji na poziomie PPL pomiędzy Ameryką, a Starym Kontynentem. Craig Spence z AOPA USA oraz Martin Robinson z AOPA UK przedstawili wspólnie stanowisko IAOPA w kwestii przyznawania licencji europejskim i amerykańskim delegatom na konferencji w Cleveland, w stanie Ohio, która odbyła się w ramach procesu tworzenia dwustronnych umów o lotnictwie. Obie strony zgodziły się, aby podjęcie decyzji w sprawie uznania licencji PPL było priorytetowe.
IAOPA wnioskuje, aby procesy uznawania były proste i żeby przepisy jednego organu były uznawane na terytorium drugiego, jeśli raz zostały one ustalone, chyba, że przeciwstawiają się temu poważne kwestie dotyczące bezpieczeństwa. W najbardziej pożądanym układzie, posiadacz amerykańskiej licencji PPL mógłby podejść do europejskiego egzaminu z prawa lotniczego, otrzymać certyfikat od lokalnego egzaminatora i wnieść niewielką opłatę do krajowego organu, zanim mógłby używać swoich uprawnień w Europie. W przypadku posiadaczy uprawnień IR wydanych przez FAA, mogą one zostać zatwierdzone do użytku w Europie, pod warunkiem, że ich posiadacz podda się corocznemu sprawdzeniu w locie z instruktorem.
Z amerykańskiego punktu widzenia, istnieje problem z walidacją, ponieważ zgodnie z prawem tego kraju, licencje ważne są tylko w państwie, w którym zostały wydane. Jeśli licencja FAA została zatwierdzona we Francji, to jej właściciel może latać na niej tylko w jej granicach. Jednak przedstawiciele FAA są skłonni przyjrzeć się potencjalnym rozwiązaniom tego problemu, a Craig Spence zobowiązał się czuwać nad tą kwestią. Prezentacja została pozytywnie przyjęta przez obie strony. IAOPA została poproszona o skierowanie do FAA oraz EASA pisma dokładnie określającego propozycje AOPA, a Craig Spence i Martin Robinson mają opracować dokument, który będzie odnosił się wyłącznie do licencji PPL – dokumenty zawodowe będą rozpatrywane oddzielnie.
IAOPA rozmawia również z FAA o sytuacji posiadaczy licencji FAA 61.75, wydawanych na podstawie ich europejskich kwalifikacji. Ulegną one przedawnieniu, ponieważ są one wydawane zgodnie z numerami europejskiej licencji, a to się zmieni, gdy zostaną wprowadzone licencje EASA. IAOPA pracuje nad sposobami, aby licencje 61.75 zostały ponownie wystawione bez konieczności przechodzenia właściciela przez różne obowiązujące obostrzenia.
Komentarze