FAA publikuje listę radiolatarni, które mają zostać zlikwidowane
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) opublikowała listę 736 zbędnych lub przestarzałych radiopomocy VOR i NDB, które chce zastąpić wdrożeniem satelitarnego systemu kontroli ruchu lotniczego.
Długo oczekiwana lista powstała na bazie propozycji grupy roboczej „VOR Minimum Operational Network” w obradach której udział brała AOPA (Krajowe Towarzystwo Lotnicze) – powiedziała wiceprezydent tej organizacji, Melissa Rudinger.
Zdaniem FAA, poziom skomplikowania i koszty utrzymania sprawiły, że infrastruktura oparta na VOR/NDB przestała być opłacalna. FAA zapewnia, że działanie systemu będzie podtrzymywane, ale stopniowo zacznie się jego wygaszanie. I tak, z 967 działających radiolatarni VOR, do 2020 roku ma pozostać 500. Biorąc jednak pod uwagę potrzeby rynku i użytkowników, wprowadzono poprawki do tego planu. Liczba działających radiolatarni w 2020 roku ma wynieść 867, a w roku 2025 ma być zmniejszona do 667.
W związku z rozwojem technologii i coraz szerszym zastosowaniem procedur zbliżania w oparciu o nawigację obszarową (RNAV), przepustowość sektorów podwoiła się. Wysiłek i koszt wkładany w modernizację naziemnych urządzeń radionawigacyjnych i jednoczesny rozwój systemu RNAV nie jest możliwy z ekonomicznego punktu widzenia – powiedziała Rudinger. Użytkownicy mogą teraz zapoznać się listą radiopomocy przeznaczonych do likwidacji i zgłosić swój sprzeciw. FAA czeka na opinie do 28 maja.
Lista pomocy nawigacyjnych wytypowanych do zamknięcia dostępna jest tutaj
Komentarze