Przejdź do treści
Źródło artykułu

EASA wycofuje się z kosztownej dyrektywy dot. transponderów

IAOPA uratowała miliony euro właścicieli samolotów GA w związku ze swoją udaną walką o wycofanie dyrektywy zdatności do lotu, której wcześniejsze wprowadzenie było bardzo kosztowne i niepotrzebne. Dyrektywa dotyczy wymogów posiadania transpondera z modami C i S i powinna się odnosić tylko do samolotów komercyjnych transportu lotniczego. Zamiast tego, została rozszerzona na wszystkie statki powietrzne, w związku z czym na przestrzeni ostatnich sześciu lat ich właściciele wydali w celu jej wykonania niepotrzebnie ok. 20 mln Euro. Teraz, dzięki pracy Dana Akermana ze szwedzkiego oddziału AOPA, EASA zgodziła się zrezygnować z dyrektywy. George Done, przewodniczący AOPA UK wyjaśniał:

"30 sierpnia 2006 r. EASA wydała dyrektywę zdatności do lotu nr 2006-0265, która dotyczyła trybów C i S transpondera. Wprowadzenie jej miało rozwiązać problemy podawania błędnych informacji o aktualnej wysokości statków powietrznych, co wcześniej doprowadzało do utraty separacji samolotów podczas manewrów TCAS. Była ona nawiązaniem do dyrektywy wydanej w 1999 r. przez FAA, która określała, iż statki powietrzne w transporcie lotniczym miały stosować Mode C jedynie w przypadku operowania powyżej FL240. Jednak dane, które zostały w międzyczasie zebrane, spowodowały, iż w kwietniu 2000 r. dyrektywa FAA została wycofana.

Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) wydał własną równoważną dyrektywę, a jej wprowadzenie było wynikiem incydentu, w którym brały udział dwa samoloty B747. Ten przepis został zastąpiony w 2000 r. przez dyrektywę, która miała zastosowanie do wszystkich statków powietrznych wyposażonych w transpondery modu C lub S. To było wyjątkowo niefortunne, iż w sierpniu 2006 r. EASA w dobrej wierze przejęła tę dyrektywę od CAA Wielkiej Brytanii, tym samym rozszerzając jej zakres na dziesiątki tysięcy europejskich samolotów GA. Dyrektywa EASA był konsultowana, ale prawdopodobnie dlatego, że sformułowanie zostało ograniczone dla samolotów transportowych, nie wpłynęły żadne uwagi w okresie dwóch tygodni okresu konsultacji.

W dniu 21 sierpnia 2012 r., EASA opublikowała zawiadomienie o projekcie odstąpienia od dyrektywy z datą zamknięcia konsultacji na dzień 31 października 2012 r. Wydaje się mało prawdopodobne, żeby wpłynęły jakieś sprzeciwy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony