EASA certyfikowała pierwsze samoloty w ramach nowych przepisów
Europejskie organy regulacyjne certyfikowały trzy samoloty w ramach nowo utworzonej kategorii, która jest zbliżona do kategorii lekkich samolotów sportowych (LSA) stosowanej w Stanach Zjednoczonych. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ogłosiła 4 czerwca, iż Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser, Flight Design CTL-ELA oraz Evektor Sportstar RTC są pierwszymi trzema modelami zatwierdzonymi do użytku na terenie Europy w ramach nowej kategorii. Według Agencji, kolejne maszyny uzyskają zatwierdzenie w najbliższym czasie.
Greg Bowles, Dyrektor ds. Inżynierii i Produkcji Stowarzyszenia Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA) powiedział, że nowa regulacja tworzy normy europejskiej certyfikacji pod wieloma względami podobne do standardów Amerykańskiego Stowarzyszenia Badań i Materiałów (ASTM) stosowanych w Stanach Zjednoczonych, z wagowym limitem 599 kg i maksymalnie dwoma miejscami na pokładzie. Bowles wyjaśniał, że zasadniczą różnicą jest, iż producenci lekkich samolotów sportowych z USA mogą przeprowadzać testy i inne procedury bez bezpośredniego nadzoru organów regulacyjnych wyznaczonych na każdym etapie produkcji.
W Europie nowe standardy certyfikacji dla lekkich samolotów są mniej uciążliwe i kosztowne niż normy w odniesieniu do statków powietrznych o masie brutto powyżej 599 kg. Certyfikacja lekkich samolotów sportowych w Europie jest zbliżona do przepisów Part 23 w Stanach Zjednoczonych. "To jest rodzaj etapu pośredniego", wyjaśniał Bowles. Zastosowanie norm ASTM dla lekkich samolotów na całym świecie byłoby najlepszym rozwiązaniem dla GAMA i innych organizacji branży. "Uważamy, że byłoby to bardzo korzystne dla Europy" powiedział Bowles, zauważając, że taka zmiana wymaga działań ze strony europejskich prawodawców. "To kwestia prawna w Europie: Muszą zmienić prawo, aby tak się stało”, dodał.
Komentarze