AOPA wzmacnia działania w poszukiwania zastępstwa dla 100LL
Stowarzyszenie Pilotów i Właścicieli Samolotów (AOPA) ogłosiło, iż znalezienie bezpiecznego, ekonomicznego, bezołowiowego paliwa dla samolotów general aviation jest jednym z najbardziej skomplikowanych zadań jakie stoją przed branżą lotniczą. Organizacja jest zdeterminowana, aby dopilnować, żeby działania te przyniosły skutek.
"Pojawiło się poważne poczucie pilności", powiedział przewodniczący AOPA Craig Fuller. "Mamy ludzi, którzy pracują nad tym intensywnie i wierzę, że uda im się znaleźć rozwiązanie". AOPA jest członkiem koalicji organizacji lotniczych poszukujących rozwiązania dla tego problemu. Grupa reprezentuje szeroki przekrój lotnictwa ogólnego w tym m.in. pilotów, właścicieli statków powietrznych, przewoźników, producentów lotniczych, wytwórców paliw i rafinerii.
Fuller powiedział, że przemysł lotniczy będzie prawdopodobnie potrzebował około 24 miesięcy na znalezienie i ocenę technologii. Nowe paliwo musi bezpiecznie dla silników tłokowych o wysokiej kompresji i z turbodoładowaniem, a także musi być produkowane, dystrybuowane i sprzedawane w rozsądnej cenie. Przejście na nowe paliwo potrwa zapewne jeszcze kilka lat, powiedział Fuller.
Mimo, że około 70 procent dzisiejszych samolotów tłokowych GA może natychmiast bez obniżenia wydajności przejść na paliwo bezołowiowe, to pozostałe wciąż muszą wykorzystywać paliwo o wysokiej liczbie oktanów. AOPA zapowiedziała, iż zobowiązuje się do znalezienia rozwiązania, które będzie mogło objąć wszystkie samoloty tłokowe, ponieważ wymaganie od rafinerii i dystrybutorów paliw, aby posiadali dwa różne rodzaje paliwa narzuci bariery ekonomiczne nie do pokonania.
"Zagadką jest to, że większa części floty może korzystać z mniej niż 100 oktanów," mówi Fuller. "To dla tych pozostałych 30 procent musimy rozwiązać ten problem. Dopóki nie uda się znaleźć alternatywy dla wszystkich, nie będziemy mieli paliwa, które jest niedrogie i powszechnie dostępne."
Niedawno pojawiło się kilka obiecujących bezołowiowych zamienników dla Avgasu, w tym biopaliwa, 94UL, a także wysokooktanowe paliwo ropopochodne. Pozostają jednak istotne problemy techniczne i nie wiadomo, czy którekolwiek z nich może być wytwarzane w ilościach przemysłowych i czy zaspokoi zapotrzebowanie na 100LL.
AOPA naciska mocno na FAA, aby ta zwiększyła finansowanie laboratoriów silników, które mogą ocenić bezpieczeństwo i wiarygodność możliwych zamienników. "Jestem w 100 procentach zaangażowany w znalezienie rozwiązania, które byłoby korzystne dla 412000 naszych członków. Jestem zdeterminowany znaleźć rozwiązanie dobre dla całej społeczności lotniczej," powiedział Fuller.
Komentarze