Przejdź do treści
Radio lotnicze i transponder
Źródło artykułu

AOPA: Kwestia radia z separacją 8.33 kHz wraca na agendę

Od 31 grudnia 2017 r. wszystkie przestrzenie powietrzne w Europie muszą zostać dostosowane do separacji międzykanałowej 8,33 kHz. Jednak istnieją pewne nieścisłości, ponieważ teoretycznie każde państwo może samodzielnie zadecydować, które fragmenty jego przestrzeni mają być zgodne z nowymi przepisami. Prawdopodobne jest, iż większość krajów europejskich zdecyduje się wprowadzić 8,33 kHz na całym ich obszarze, gdyż oceniają ten czynnik jako potencjalnie zwiększający przepustowość przestrzeni powietrznej. Jednak zgodnie z aktualnymi założeniami, lotnictwo ogólne będzie zmuszone do pokrycia części kosztów tej operacji, a zwiększenie przepustowości nie będzie miało dla GA żadnej wartości.

Przydział częstotliwości w Europie jest obowiązkiem poszczególnych państw. Kilka lat temu niemiecki oddział AOPA stworzył algorytm, aby pokazać, że jeśli wszystkie departamenty w poszczególnych krajach zajmujące się tą kwestią zostaną zastąpione jednym, którego pracownicy bądą pracowali bez przestrzegania granic państwowych, to obecne separacje .25 kHz będą wystarczające. Eurocontrol zapowiedziała jednak, że tylko wtedy, gdy wszystkie przestrzenie powietrzne w Europie zostaną dostosowane do 8,33 kHz, to będą wreszcie mieć wystarczającą pojemność.

Obecnie IAOPA rozpoczyna starania zebrania funduszy poza Europą, aby pomóc w pokryciu kosztów zgodności z 8,33 w myśl zasady, iż jeżeli wprowadzona zmiana nakłada koszty na tych, którzy z niej nie korzystają, powinna być ona im zrekompensowana.


Czytaj również:
Radio z separacją 8,33 kHz obowiązkowo na pokładzie od 31 grudnia 2017 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony