Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA Finland walczy o zachowanie lotniska Helsinki Malmi

Minister transportu Finlandii, Merja Kyllönen, jest gotowa zamknąć lotnisko Helsinki-Malmi (EFHF), co podkreśliła w wywiadzie dla Helsingin Sanomat, tłumacząc, iż obecnie nie ma przeszkód na drodze do zlikwidowania tego obiektu. AOPA Finland jednak kontynuuje walkę, aby zachować jego lotniczy charakter.

Rząd planuje przeznaczyć uzyskaną ziemię pod budowę ogromnej liczby domów, a Kyllönen opisuje kampanię AOPA ratowania Malmi, jako walkę 70 pilotów amatorów przeciwko 10 tys. przyszłych mieszkańców. To jest parodią prawdy, bowiem w Malmi trzyma swoje samoloty 1500 członków należących do kilku aeroklubów. Istnieje także konflikt interesów, ponieważ koszt szkolenia do licencji ATPL w prywatnym ośrodku wynosi ok. 130 tys. Euro, w tym 24% VAT, natomiast szkolenie na tym samym poziomie w państwowej Akademii Lotniczej w Pori kosztuje 320 tys. Euro, bez VAT.

Wątpliwe jest również, dlaczego minister transportu promuje miejskie projekty mieszkaniowe w Helsinkach poprzez zamknięcie ważnego lotniska. Ministerstwo Transportu i Łączności ma obowiązek zabezpieczenia niezbędnych warunków funkcjonowania transportu lotniczego w Finlandii. Ale deweloperzy prowadzą nieustanny lobbing polityków, ponieważ dzięki ogromnym inwestycjom, w grę wchodzą potężne zyski. Grunty lotniska, które obejmują 136 hektarów, są własnością Miasta Helsinki, ale samo lotnisko jest należy do państwowego operatora lotnisk i lotniczych systemów nawigacyjnych Finavia, który nie płaci czynszu za grunty.

Państwo ma udziały w Finavia, podczas gdy Trafi, fińska Agencja Bezpieczeństwa Transportu, która na mocy prawa UE powinna być niezależna, jest kontrolowana przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji. W związku z tym faktem, możliwość konfliktu interesów jest poważnym problemem. AOPA Finland dąży do podpisania petycji na rzecz uratowania lotniska Helsiki Malmi, które jest jednym z najlepiej zachowanych dawnych cywilnych portów lotniczych w Europie i stanowi okno na świat dla miliona osób w okolicy Helsinek.

Jest to również istotne ogniwo w ogólnoeuropejskiej sieci lotnisk general aviation. Oprócz szkolenia pilotów i personelu naziemnego, pełni funkcję bazy fińskiej straży granicznej, służb ratowniczych, policji i sił powietrznych oraz stanowi rzadki i cenny rezerwat ptaków w północno-wschodniej części Helsinek. Pomimo, że jest drugim najbardziej zatłoczonym lotniskiem w Finlandii (38450 lądowań w zeszłym roku), port ten znalazł się dwukrotnie (w 2004 i 2006 r.), na liście 100 najbardziej zagrożonych światowych zabytków prowadzoną przez World Monuments Fund.

Ci, którzy walczą, aby uratować lotnisko, przedstawili listę powodów, dlaczego lotnisko Helsinki - Malmi powinno być zachowane dla lotnictwa. Jest to nie tylko istotne dla GA, ale również dla dziedzictwa kulturowego Helsinek. Pierwszy samolot wylądował w Malmi ponad 75 lat temu, a lotnisko cieszy się także szerokim poparciem lokalnym ponad 50 tys. mieszkańców, którzy podpisali petycję. Można ją znaleźć w języku angielskim pod adresem www.pelastamalmi.org/en/index.html, gdzie znajduje się także wiele ciekawych informacji historycznych o tym obiekcie. AOPA uprasza wszystkich pilotów o podpisanie powyższej petycji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony