AOPA: Czy Szwecji uda się utrzymać zwolnienie z podatku od Avgasu?
Komisja Europejska zapowiada, iż pozwie szwedzkie organy podatkowe, jeśli te nadal będą utrzymywały rabat podatkowy od benzyny lotniczej dla użytkowników korporacyjnych. Lars Hjelmberg z AOPA Sweden poinformował, iż Bruksela domaga się aby podatek był nakładany na tych, którzy tankują Avgas i wykonują loty w celach służbowych lub w transporcie lotniczym. Podczas gdy szacowane jest, iż taka zmiana może przynieść jedynie kilkaset tysięcy euro więcej wpływów z podatków, to straty spowodowane zmniejszeniem się ilości etatów w sektorze GA znacznie je przewyższają.
Szwedzki Departament Skarbu, który wprowadził dla firm zwolnienie z podatku na Avgas w pełnej wysokości, rozpoczął konsultacje w sprawie proponowanych zmian i sugeruje, że powinny one zostać wprowadzone z dniem 1 lipca 2015 r. Choć dyrektywy UE mogą być dowolnie interpretowane przez państwa członkowskie, to UE może próbować je egzekwować na drodze sądowej, jeżeli stwierdzi, że reżim podatkowy danego kraju może być niekorzystny dla innych państw.
Działania KE mogą doprowadzić do sytuacji, w której loty szkoleniowe lub komercyjne przebazowania nie będą kwalifikowały się do uzyskania ulgi podatkowej na paliwo, ponieważ nie są "transportem za wynagrodzeniem". W obecnej sytuacji wyjaśnienia wymaga kwestia zamiarów KE, ale także późniejszy efekt tych działań dla przemysłu lotniczego.
Komentarze