Przejdź do treści
Źródło artykułu

Niezwykły lot Amelii Rose Earhart

11 lipca tego roku Amelia Rose Earhart wraz z drugim pilotem Shanem Jordanem przybyła na lotnisko w Oakland w stanie Kalifornia, kończąc tym samym swą podróż dookoła świata na pokładzie Pilatusa PC-12 NG. Odtwarzając nieukończoną podróż swojej legendarnej imienniczki Amelii Mary Earhart, 31-latka została najmłodszą kobietą w historii, która dokonała tego jednosilnikowym samolotem. Tuż po lądowaniu oznajmiła: „Lądując w Oakland mieliśmy poczucie, że przywieźliśmy ducha Amelii bezpiecznie do domu".

W czasie 15-dniowej podróży i 108 godzin lotu, Amelia i Shane pokonali ponad 39 tys. km, zatrzymując się po drodze 17 razy. Wyruszyli 26 czerwca z Oakland, a ich trasa wiodła przez Denver, Miami, Trinidad i Tobago, Sao Goncalo do Amarante w Brazylii, Dakar w Senegalu, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Kilimandżaro w Tanzanii, Seszele, Malediwy, Singapur, Darwin w Australii, Papuę-Nową Gwineę, Kiribati, Honolulu i z powrotem do Oakland.

Poniżej plan podróży Amelia Rose Earhart i Shane’a Jordana.

W 1937 roku amerykańska pilotka, dziennikarka i poetka Amelia Mary Earhart podjęła próbę okrążenia kuli ziemskiej wzdłuż równika. Po 40 dniach podróży samolotem Lockheed L-10 Electra i przebyciu około 3/4 dystansu, razem z nawigatorem Fredem Noonanem wystartowała z Nowej Gwinei do kolejnego etapu podróży. Niedługo po starcie, w czasie lotu nad Oceanem Spokojnym  utracono z załogą kontakt radiowy. Mimo podjęcia natychmiastowych działań poszukiwawczych nigdy nie odnaleziono żadnych śladów zaginionego samolotu. Gdyby podróż nie zakończyła się tak tragicznie i wszystko odbyło się zgodnie z planem, byłaby pierwszą kobietą, która przeleciała samolotem dookoła świata.


Amelia Mary Earhart, źródło - pacificaviationmuseum.org

Ponad 75 lat od zniknięcia, Amelia Mary Earhart nadal inspiruje innych do odkrywania, przekraczania granic i kwestionowania status quo. Jest to dziedzictwo, które inspiruje także Amelię Rose, aby każdego dnia doganiać własne marzenia i zachęcać do tego innych.

Urodzona w 1983 roku Earhart swoją pierwszą lekcję latania odbyła w dniu 2 czerwca 2004, ale licencję pilota turystycznego uzyskała dopiero w 2010 roku. Przez wiele lat pracowała jako prezenterka wiadomości pogodowych w sieci NBC w Denver w Kolorado, gdzie zamieszkuje do dziś. W 2013 roku rozpoczęła działalność w ramach fundacji „Fly With Amelia Foundation”, która przyznaje stypendia dla dziewcząt w wieku 16-18 lat, które odkrywają w sobie lotniczą pasję. W 2012 roku odbyła swój pierwszy długi lot z Oakland w Kalifornii do Miami na Florydzie samolotem Cirrus SR22, który był jednocześnie zwieńczeniem jej szkolenia do uzyskania uprawnień IFR.

Shane Jordan, pilot wspierający Amelię podczas historycznego lotu zaczął latać w wieku 16 lat i bardzo szybko został instruktorem. Obecnie ma na koncie ponad 6400 godzin ogólnego nalotu, z których 4500 Pilatusem PC-12. Po kilku latach pracy jako instruktor, przez cztery lata pracował jako pilot demonstracyjny firmy Pilatus Aircraft w Westminster w Klifornii. Obecnie Shane pracuje jako instruktor, szkoli także przyszłych pilotów samolotów Pilatus PC-12.

Poniżej materiał wiedeo z wizyty Amelii Rose Earhart na tegorocznych targach EAA AirVenture w Oshkosh, tuż po powrocie z wyprawy.

Podstawowe parametry techniczne i osiągi samolotu Pilatus PC-12 NG:

Osiągi samolotu:

Take-off distance over 50 ft (15 m) obstacle            2,650 ft (808 m)
Landing distance over 50 ft (15 m) obstacle           1,830 ft (558 m)
Max. rate of climb (MTOW)                                  1,920 ft/min (585 m/min)
Max. cruise speed                                               280 KTAS (519 km/h)
High Speed Cruise, NBAA IFR reserves)               1,560 NM (2,889 km)
Max. range with 3 passengers                              1,560 NM (2,889 km)
Max. operating altitude                                        30,000 ft (9,144 m)
Stall speed (MTOW)                                            67 KIAS (124 km/h)
Basic operating weight                                         6,782 lb (3,076 kg)
Max. take-off weight                                            10,450 lb (4,740 kg)
Max. landing weight                                             9,921 lb (4,500 kg)
Max. payload                                                      2,257 lb (1,024 kg)
Payload with max. fuel                                        1,009 lb (458 kg).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony