Przejdź do treści
Oblot przygotowywanego do zawodów bezzałogowca (fot. AKL SAE Aero Design Poznań)
Źródło artykułu

Wesprzyj projekt zespołu AKL SAE Aero Design Poznań

Krzysztof Graczyk, przedstawiciel Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej, w ramach którego działa grupa studentów pasjonatów tworzących zespół o nazwie SAE Aero Design Poznań, zwrócił się z apelem do wszystkich zainteresowanych o pomoc w zebraniu środków finansowych umożliwiających start w międzynarodowych zawodach SAE Aero Design West, które odbędą się już 24-26 kwietnia 2016 r. w Van Nuys w Kalifornii.

SEA Aero Design to międzynarodowy konkurs dla studentów uczelni technicznych organizowany przez Society of Automotive Engineers – stowarzyszenie zrzeszające ponad 138 tysięcy inżynierów z niemal 100 krajów. Uczestnicy zawodów, reprezentujący uniwersytety z niemal całego świata, co roku projektują i budują samoloty, których zadaniem jest podniesienie jak największego obciążenia. Konkurs odbywa się pod okiem inżynierów z najsłynniejszych instytucji lotniczych na świecie m. in. Boeing, LockheedMartin, NASA czy Embraer.

W latach 2008-2015 reprezentacja Politechniki Poznańskiej 9-krotnie rywalizowała w konkursach SAE Aero Design.



W roku 2016 planowany jest start na edycji West w dniach 24-26 kwietnia.

W tym roku członkowie zespołu SAE Aero Design Poznań zbudowali samoloty w klasach Micro i Regular:

ORLIK – samolot klasy Micro – został zaprojektowany tak, by po demontażu zajmował przestrzeń o średnicy 6 cali i długości 14 cali, był lekki i łatwy do transportu. Jego konstrukcja opiera się na skrzydłach konstrukcyjnych z laminatu szklanego oraz balsy. Skrzydła pokryte są cieniutką folią. Dodatni wznios końcówek skrzydeł ma zapewnić większą stateczność podłużna i poprzeczną. Środek ciężkości jest położony nisko, co gwarantuje jego względną stabilność. Dla ograniczenia masy nie jest wyposażony w lotki. W locie pilot ma wpływ tylko na moc silnika, wychylenie steru kierunku i wysokości. Micro jest dopracowany pod względem aerodynamicznym, m.in. poprzez unikanie szczelin, wystających elementów zaburzających opływ oraz powierzchni zwiększających współczynniki oporu. Wszystkie elementy samolotu mają opływowe kształty, np. ładunek zamknięty jest w owiewce w formie kropli, a stery płytowe na ogonie stawiają możliwie najmniejsze opory. W trakcie zawodów samolot startuje w niekonwencjonalny sposób – za pomocą wyrzutu z ręki zawodnika. Orlik startuje z ręki najwyższego zawodnika w naszej drużynie. Uzasadnienie jest oczywiste. Im z większej wysokości wystartuje, tym wyższa będzie jego energia potencjalna. Ta zamieni się na energię kinetyczną, co wiąże się z osiągnięciem przez samolot większej prędkości. Największą zaletą Orlika jest z pewnością niewielka masa, która pozwala osiągnąć lepszy wynik w końcowej klasyfikacji zawodów.

HERKULES – samolot klasy Regular powstał w wyniku wielkiej rewolucji projektu z roku 2015. Zaprojektowany został na podstawie dotychczasowych doświadczeń, z wykorzystaniem sprawdzonych rozwiązań, jednak w odniesieniu do nowych zasad i ograniczeń. Jego główną zaletą są skrzydła konstrukcyjne. Ich konstrukcja jest lekka i bardzo sztywna. Skrzydła pokryte są balsą, po przeszlifowaniu poszycie pokrywane jest folią termokurczliwą. Specyficzny profil skrzydeł (zmodyfikowany Selig) gwarantuje wysoką siłę nośną przy małych prędkościach. Herkules to górnopłat w klasycznym układzie z usterzeniem na końcu ogona i silnikiem ciągnącym z przodu. Wymogi regulaminowe narzucają zastosowanie silnika elektrycznego z dużym momentem obrotowym. Przystosowany został on do wyselekcjonowanego śmigła drewnianego. Silnik jest pozbawiony znaków handlowych – to tajemnica zespołu, bez wątpienia bije na głowę rozwiązania stosowane u konkurencji. Najlepsze cechy samolotu to odporność na warunki atmosferyczne, duża siła nośna, brak skomplikowanej elektroniki, optymalny rozkład mas i sił.

Niestety w tym roku mimo wielu zeszłorocznych sukcesów, zespół SAE Aero Design Poznań nie został laureatem ministerialnego programu „Najlepsi z najlepszych”. Członkowie zespołu postanowili wziąć sprawę w swoje ręce i poszukać finansów, by wiele miesięcy ciężkiej pracy nad samolotami nie poszło na marne. Największym wyzwaniem finansowym są dla nich koszty związane z transportem zespołu oraz skrzyni z modelem i narzędziami do USA. Postanowili zgłosić swój projekt "Udział w zawodach bezzałogowych statków powietrznych" na portalu polakpotrafi.pl dzięki któremu, każdy może przyczynić się do ich sukcesu na zawodach. Członkowie zespołu SAE Aero Design Poznań mają nadzieję, że z pomocą życzliwych ludzi i firm będą mogli zmagać się ze swoimi modelami w drugiej połowie kwietnia w Kalifornii.

Więcej o projekcie dotyczącym udziału reprezentacji Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej w prestiżowych zawodach SAE Aero Design West, które odbędą się w dniach 22-24 kwietnia w Kalifornii można znaleźć na stronie: www.polakpotrafi.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony