Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wesprzyj projekt zespołu AKL SAE Aero Design Poznań

Krzysztof Graczyk, przedstawiciel Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej, w ramach którego działa grupa studentów pasjonatów tworzących zespół o nazwie SAE Aero Design Poznań, zwrócił się z apelem do wszystkich zainteresowanych o pomoc w zebraniu środków finansowych umożliwiających start w międzynarodowych zawodach SAE Aero Design West, które odbędą się już 24-26 kwietnia 2016 r. w Van Nuys w Kalifornii.

SEA Aero Design to międzynarodowy konkurs dla studentów uczelni technicznych organizowany przez Society of Automotive Engineers – stowarzyszenie zrzeszające ponad 138 tysięcy inżynierów z niemal 100 krajów. Uczestnicy zawodów, reprezentujący uniwersytety z niemal całego świata, co roku projektują i budują samoloty, których zadaniem jest podniesienie jak największego obciążenia. Konkurs odbywa się pod okiem inżynierów z najsłynniejszych instytucji lotniczych na świecie m. in. Boeing, LockheedMartin, NASA czy Embraer.

W latach 2008-2015 reprezentacja Politechniki Poznańskiej 9-krotnie rywalizowała w konkursach SAE Aero Design.



W roku 2016 planowany jest start na edycji West w dniach 24-26 kwietnia.

W tym roku członkowie zespołu SAE Aero Design Poznań zbudowali samoloty w klasach Micro i Regular:

ORLIK – samolot klasy Micro – został zaprojektowany tak, by po demontażu zajmował przestrzeń o średnicy 6 cali i długości 14 cali, był lekki i łatwy do transportu. Jego konstrukcja opiera się na skrzydłach konstrukcyjnych z laminatu szklanego oraz balsy. Skrzydła pokryte są cieniutką folią. Dodatni wznios końcówek skrzydeł ma zapewnić większą stateczność podłużna i poprzeczną. Środek ciężkości jest położony nisko, co gwarantuje jego względną stabilność. Dla ograniczenia masy nie jest wyposażony w lotki. W locie pilot ma wpływ tylko na moc silnika, wychylenie steru kierunku i wysokości. Micro jest dopracowany pod względem aerodynamicznym, m.in. poprzez unikanie szczelin, wystających elementów zaburzających opływ oraz powierzchni zwiększających współczynniki oporu. Wszystkie elementy samolotu mają opływowe kształty, np. ładunek zamknięty jest w owiewce w formie kropli, a stery płytowe na ogonie stawiają możliwie najmniejsze opory. W trakcie zawodów samolot startuje w niekonwencjonalny sposób – za pomocą wyrzutu z ręki zawodnika. Orlik startuje z ręki najwyższego zawodnika w naszej drużynie. Uzasadnienie jest oczywiste. Im z większej wysokości wystartuje, tym wyższa będzie jego energia potencjalna. Ta zamieni się na energię kinetyczną, co wiąże się z osiągnięciem przez samolot większej prędkości. Największą zaletą Orlika jest z pewnością niewielka masa, która pozwala osiągnąć lepszy wynik w końcowej klasyfikacji zawodów.

HERKULES – samolot klasy Regular powstał w wyniku wielkiej rewolucji projektu z roku 2015. Zaprojektowany został na podstawie dotychczasowych doświadczeń, z wykorzystaniem sprawdzonych rozwiązań, jednak w odniesieniu do nowych zasad i ograniczeń. Jego główną zaletą są skrzydła konstrukcyjne. Ich konstrukcja jest lekka i bardzo sztywna. Skrzydła pokryte są balsą, po przeszlifowaniu poszycie pokrywane jest folią termokurczliwą. Specyficzny profil skrzydeł (zmodyfikowany Selig) gwarantuje wysoką siłę nośną przy małych prędkościach. Herkules to górnopłat w klasycznym układzie z usterzeniem na końcu ogona i silnikiem ciągnącym z przodu. Wymogi regulaminowe narzucają zastosowanie silnika elektrycznego z dużym momentem obrotowym. Przystosowany został on do wyselekcjonowanego śmigła drewnianego. Silnik jest pozbawiony znaków handlowych – to tajemnica zespołu, bez wątpienia bije na głowę rozwiązania stosowane u konkurencji. Najlepsze cechy samolotu to odporność na warunki atmosferyczne, duża siła nośna, brak skomplikowanej elektroniki, optymalny rozkład mas i sił.

Niestety w tym roku mimo wielu zeszłorocznych sukcesów, zespół SAE Aero Design Poznań nie został laureatem ministerialnego programu „Najlepsi z najlepszych”. Członkowie zespołu postanowili wziąć sprawę w swoje ręce i poszukać finansów, by wiele miesięcy ciężkiej pracy nad samolotami nie poszło na marne. Największym wyzwaniem finansowym są dla nich koszty związane z transportem zespołu oraz skrzyni z modelem i narzędziami do USA. Postanowili zgłosić swój projekt "Udział w zawodach bezzałogowych statków powietrznych" na portalu polakpotrafi.pl dzięki któremu, każdy może przyczynić się do ich sukcesu na zawodach. Członkowie zespołu SAE Aero Design Poznań mają nadzieję, że z pomocą życzliwych ludzi i firm będą mogli zmagać się ze swoimi modelami w drugiej połowie kwietnia w Kalifornii.

Więcej o projekcie dotyczącym udziału reprezentacji Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej w prestiżowych zawodach SAE Aero Design West, które odbędą się w dniach 22-24 kwietnia w Kalifornii można znaleźć na stronie: www.polakpotrafi.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony