Emerytowani piloci umierają wcześniej niż reszta populacji

Pilot w kabinie symulatora, fot. airlive.net

Według międzynarodowego stowarzyszenia pilotów, 60% spośród 282 pilotów linii lotniczych na emeryturze objętych niedawnym badaniem zmarło w ciągu pięciu lat po odejściu z pracy. Przedstawiciele Międzynarodowej Federacji Pilotów Linii Lotniczych (IFALPA), którzy spotkali się w Waszyngtonie, odmówili odpowiedzi na spekulacje na temat przyczyn dużej liczby przedwczesnych zgonów, ale poinformowali, że rozpoczęli ogólnoświatowe badanie tej kwestii.

Mike M. Clarke, pilot British Airways i wiceprezes grupy, podkreślał, że oparł wstępne badanie na analizach obejmujących okres od 1953 do połowy 1988 r. „Powiedziałem pilotom na spotkaniu, że 60% z nich nie będzie już z nami, gdy będą mieli 65 lat”, mówił. Długowieczność wśród pilotów jest rzadsza niż dla reszty populacji.

Według National Center for Health Statistics, ogólna średnia długość życia dla Amerykanów w wieku 60 lat wynosi 20,4 lat. W wieku 65 lat wynosi 14,7 lat dla mężczyzn i 18,6 lat dla kobiet. Chociaż oryginalne badanie - przeprowadzone przez Clarke'a w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Argentynie - obejmowało tylko 282 pilotów, wyniki były zaskakujące.

Po pierwsze, powiedział Clarke, piloci muszą przejść pełne badania przed rozpoczęciem pracy, a następnie muszą badać się dwa razy w roku. Tak więc, jeśli cierpią na jakąkolwiek chorobę, można ją zdiagnozować znacznie wcześniej niż wśród ogółu społeczeństwa. Ponadto piloci linii lotniczych przechodzą na emeryturę w wieku 60 lat lub wcześniej.

Mimo że w Wielkiej Brytanii trwały kontrowersje dotyczące wieku emerytalnego pilotów linii lotniczych, niektóre inne kraje mają jeszcze niższy wiek emerytalny. Przykładowo, piloci British Airways przechodzą na emeryturę w wieku 55 lat, a większość europejskich linii lotniczych wysyła pilotów na odpoczynek w wieku od 57 do 60 lat.

Badanie IFALPA zostało przesłane do organizacji członkowskich, które będą je dystrybuować wśród swoich członków i zbierać wyniki zadanych w nim pytań. Potem całość zostanie przeanalizowana przez British Royal Air Force Institute of Aviation.

Ankieta, która jest anonimowa, obejmuje 47 pytań, w tym:

  • typ statku powietrznego na którym wykonywane są loty
  • wiek pilota
  • płeć
  • stanowisko
  • czy loty są dalekiego czy krótkiego zasięgu
  • jak dobrze pilot śpi z dala od domu
  • czy bierze leki na sen
  • jak się czuje pod koniec lotu
  • czy pali
  • czy pije
  • czy bierze narkotyki
  • jak kariera lotnicza wpływa na jego życie seksualne 
Źródło: airlive.net
comments powered by Disqus