W Rosji rozpoczęto testy hybrydowego silnika lotniczego
5 lutego 2021 r., na lotnisku FGUP SibNIA im. Czapłygina w Nowosybirsku rozpoczął się kolejny etap testowania nadprzewodnikowego niskotemperaturowego silnika lotniczego.
Silnik o mocy 500 kW opracowany przez SupierOks jest częścią hybrydowego napędu dostarczonego przez CIAM im. Baranowa. Został zainstalowany na samolocie Jak-40 w celach testowych. Decyzja o użyciu samolotu Jak-40 zapadła w 2018 r. Wtedy też powstał i przetestowany został model aerodynamiczny latającego laboratorium w tunelu aerodynamicznym.
Latające laboratorium zostało zaprojektowane i zbudowane przez firmę SibNIA im. Czapłygina. W jego tylnej części zamiast zamiast standardowego silnika AI-25 zamontowano turbinę z generatorem elektrycznym o mocy 400 kW (100 kg) projektu CIAM, a w przedniej części kadłuba testowy silnik elektryczny, którego opracowanie jest finansowane przez Fundusz Badań Perspektywicznych (FPI) w ramach uruchomionego w 2016 r. programu "Kontur". Zestaw akumulatorów litowo-jonowych znajduje się w centralnej części kadłuba. Lot zmodyfikowanego samolotu Jak-40 zaplanowano na 2021 rok.
◄ (fot. aircargonews.ru)
Projektanci przewidują, że hybrydowy napęd elektryczny zmniejszy zużycie paliwa nawet o 70 procent. W ramach opracowanego programu planowane jest dalsze testowanie samolotu wyłącznie z silnikami elektrycznymi. Ma on powstać w ciągu dwóch lat na bazie zmodernizowanego pasażerskiego Tu-114.
Rosjanie twierdzą, że technologie opracowane w ramach programu Kontur znacznie wyprzedzają światowe osiągnięcia, dlatego też największe światowe koncerny, w tym Airbus i Siemens, obserwują ich wyniki. SupierOks opracowuje szereg silników nadprzewodzących o mocy od 50 do 500 kW. Mają znaleźć zastosowanie nie tylko w lotnictwie.
Komentarze