United Airlines zamawiają 50 A321XLR z myślą o rozbudowie siatki połączeń transatlantyckich
United Airlines złożyły potwierdzone zamówienie na 50 samolotów A321XLR w związku z planami wycofywania starszych modeli oraz ekspansji transatlantyckiej z kluczowych dla przewoźnika hubów w Newark/Nowym Jorku i Waszyngtonie. United chcą wdrożyć pierwszy A321XLR w 2024 roku, aby zacząć użytkowanie tego typu samolotów w połączeniach międzynarodowych od 2025 roku.
„Nowe Airbusy będą idealnym zamiennikami – na zasadzie jeden za jeden – dla starszych, mniej wydajnych samolotów obecnie obsługujących w naszej siatce międzykontynentalnej niektóre najważniejsze miasta”, powiedział Andrew Nocella, wiceprezes i dyrektor handlowy United Airlines. „Oprócz zwiększenia ekonomiki operacji lotniczych, Airbusy A321XLR pozwolą nam otwierać nowe kierunki, co przysłuży się rozwojowi sieci połączeń United, a naszym klientom zapewni więcej wygodnych opcji podróżowania po świecie”.
„Dziękujemy przyjaciołom z Chicago za zaufanie. Wybór A321XLR przez kierownictwo United Airlines stanowi dowód uznania dla koncepcji, jaką przyjęliśmy projektując ten wyjątkowy samolot: większe zasięg, ładowność i oszczędność paliwa”, powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa. „Niespotykane wszechstronność i wydajność A321XLR umożliwią nam usprawnienia operacyjne, które wpłyną na wyniki finansowe linii lotniczej.”
A321XLR to kolejny wariant rozwojowy samolotów z rodziny A320neo/A321neo, odpowiadający na potrzeby przewoźnikow poszukujących maszyn wąskokadłubowych o jeszcze większym zasięgu i ładowności, przysparzających im większej wartości biznesowej na dystansach niedostępnych dotychczas dla żadnej maszyny podobnej klasy. Nowy produkt Airbusa pozwoli obsługiwać z lotnisk znajdujących się na wschodnim wybrzeżu USA znacznie większą liczbę europejskich portów lotniczych.
A321XLR zapewni niespotykany dotąd w przypadku wąskokadłubowców zasięg do 4700 mil morskich, tj. o 15% większy niż w modelu A321LR i o 30% niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce pasażerskie w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji. Jego masa startowa (MTOW) wyniesie 101 ton metrycznych, a parametry startu, wznoszenia i przelotowe niewiele zmienią się w stosunku do A321neo.
A321XLR będą obsługiwane przez te same załogi, będą napędzane tymi samymi silnikami i otrzymają tę samą kabinę pasażerską co A321neo, przy ponad 90-procentowej jednolitości konstrukcji obu typoów maszyn. Połączenie dwóch tylnych-środkowych zbiorników paliwa zastosowanych w A321neo w jeden pozwoliło zwiększyć ilość paliwa zabieranego przez A321XLR oraz zmniejszyć ciężar własny zbiornika. Inne znaczące zmiany obejmują wzmocnienia konstrukcyjne i zmodyfikowane podwozie dla zwiększenia MTOW, zwiększoną wydajność hamulców, wyższą prędkość toczenia się opon oraz dodatkowe konfiguracje klap i slotów. Wykonanie przedziału pasażerskiego w standardzie Airbus Cabin Flex pozwoli pomieścić w A321XLR różne klasy foteli w konfiguracjach odpowiednich dla dłuższych lotów.
Do końca października 2019 r. ponad 110 klientów z całego świata złożyło potwierdzone zamówienia na ponad 7000 maszyn reprezentujących rodzinę A320neo.
Komentarze