Przejdź do treści
Źródło artykułu

6 rocznica powołania Centrum Serwisowego C295 w Polsce

Centrum Serwisowe C295 17 listopada obchodziło 6-lecie swego funkcjonowania, bowiem zostało uruchomione w PZL Warszawa-Okęcie 17 listopada 2011 roku. Cały program Serwis Center został zrealizowany w ramach umowy offsetowej pomiędzy Airbusem (wówczas EADS CASA) a Polską zawartą w chwili zakupu samolotów C295.

Pierwszy polski samolot C295 został wyremontowany przez polską załogę centrum – w ramach ostatecznego etapu szkolenia – jeszcze w zakładach producenta, Construcciones Aeronáuticas SA w Sevilli. Polacy wykonali go pod okiem inżynierów i mechaników z Airbus. Następne samoloty PAF były już poddawane przeglądom i remontom, zgodnie z odpowiednimi resursami godzinowymi i kalendarzowymi, już w Polsce. To drugie po serwisie przyfabrycznym tego typu centrum serwisowe w Europie. Od tego czasu przez CS w Warszawie przeszły eksploatowane przez PAF samoloty C295. Centrum Serwisowe stale się rozwija a jego załoga stale podwyższa swoje kwalifikacje. Centrum posiada wszelkie niezbędne certyfikaty do przeprowadzanie remontów i przeglądów samolotów transportowych nadane przez Airbus, łącznie z wdrażaniem tzw. biuletynów a więc wykonywaniem czynności polegających m.in. na doposażaniu samolotów. Centrum wykonuje też drobne modyfikacje i wszelkie naprawy bieżące – te wykonuje zarówno w swojej siedzibie, jak i przy pomocy swego mobilnego serwisu, także w siedzibie bazy eksploatującej samoloty – w Krakowie.


(fot. archiwum TBB Media)

W czasie działania serwis wykonał na polskich samolotach 11 dużych obsług (8-letnich), kilkadziesiąt obsług niższego rzędu, około 230 biuletynów serwisowych oraz wiele kilkadziesiąt napraw doraźnych.

Warszawskie Centrum serwisuje nie tylko samoloty polskie. Jest otwarte także dla samolotów z zagranicy. Zakończono w nim już remonty C295 należące do Czech i Kazachstanu, a zakontraktowane są kolejne. Otwarcie dla samolotów z zagranicy to jeden z priorytetów polskiego serwisu.


(fot. archiwum TBB Media)

W ciągu ostatnich lat załoga centrum liczebnie wzrosła dwukrotnie a jego pracownicy sukcesywnie podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc we wszystkich szkoleniach organizowanych przez Airbus.

W chwili obecnej PAF są największym użytkownikiem tych samolotów w Europie. Aktualnie w polskich barwach lata ich 16.

Polskie samoloty C295 od początku eksploatacji w PAF spędziły w powietrzu ponad 50 000 godzin.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony