TAM Airlines oraz Airbus odbyły lot na biopaliwie z jatrofy
Badania pokazują, że biopaliwo produkowane z rośliny - jatrofy może ograniczyć ilość wytwarzanego dwutlenku węgla nawet o 80%
Linie lotnicze TAM Airlines wraz z firmą Airbus przeprowadziły pierwszy w Ameryce Łacińskiej próbny lot samolotu - Airbusa A320, napędzanego biopaliwem z jatrofy. Zastosowane biopaliwo, wyprodukowane przez należącą do grupy Honeywell firmę UOP LLC, to 50-procentowa mieszanka bionafty produkowanej z brazylijskiej jatrofy oraz konwencjonalnej nafty lotniczej. Na pokładzie samolotu A320 wyposażonego w silnik CFM56 obecnych było 20 przedstawicieli TAM Airlines i firmy Airbus. Samolot wystartował z lotniska Galeão Antonio Carlos Jobim International w Rio de Janeiro. Maszyna wykonała 45-minutowy lot.
– Firma Airbus i linie lotnicze TAM Airlines zrobiły znaczący krok w pracach nad wykorzystaniem biopaliwa, które ma szanse komercyjnego zastosowania na rynku lotniczym, a jednocześnie jest ekologiczne i ma dobroczynny wpływ na środowisko – powiedział Tom Enders, prezes i dyrektor generalny firmy Airbus – Ten lot stanowi dowód na to, że branża lotnicza zmierza do realizacji swojego celu - redukcji CO2, obejmującej wzrost rynku przy minimalnej emisji dwutlenku węgla od roku 2020 oraz docelowe ograniczenie emisji CO2 o 50 procent netto do roku 2050.
Badania pokazują, że wykorzystanie biopaliw otrzymywanych z jatrofy w przemyśle lotniczym może ograniczyć ilość dwutlenku węgla wytwarzanego w lotnictwie nawet o 80 procent, w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym opartym na ropie naftowej. Linie lotnicze TAM Airlines i firma Airbus wspierają badania długotrwałego wykorzystania biopaliwa i oceny jego opłacalności ekonomicznej w Brazylii.
Przeprowadzony lot techniczny otrzymał akceptację firmy Airbus i producenta silników CFM International. Zgodę na lot wyraziły również europejskie (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA) i brazylijskie (Krajowa Agencja Lotnictwa Cywilnego ANAC) urzędy lotnicze.
– Młoda i nowoczesna flota samolotów Airbus, z której korzysta TAM, może pochwalić się jednym z najniższych współczynników emisji dwutlenku węgla w regionie, co pokazuje innym firmom z branży, jak można wnieść swój własny wkład w tę szczytną sprawę – powiedział Enders.
Firma Airbus, która dokłada wszelkich starań by transport lotniczy utrzymał pozycję jednego z najbardziej ekologicznych sposobów podróżowania, opracowała swój własny plan wprowadzenia technologii paliw alternatywnych i biopaliw w lotnictwie. Oprócz współpracy z TAM Airlines, w lutym 2008 r. samolot Airbus A380 ukończył pierwszy w historii komercyjny lot samolotu napędzanego paliwem typu GTL (Gas-to-Liquid), syntetycznym paliwem produkowanym z gazu ziemnego, a w październiku 2009 r. Airbus i linie lotnicze Qatar Airways przeprowadziły pierwszy komercyjny lot samolotu napędzanego 50-procentową mieszanką paliwa GTL.
Komentarze