Przejdź do treści
SpaceDataHighway rozpoczyna pełne działanie dla programu Copernicus (fot. Airbus)
Źródło artykułu

SpaceDataHighway rozpoczyna pełne działanie dla programu Copernicus

Pomyślnie zakończywszy okres rozruchowy, oferowana przez Grupę Airbus usługa SpaceDataHighway rozpoczęła regularny przekaz danych z satelity Sentinel-2A. Oznacza to początek działania SpaceDataHighway z wykorzystaniem wszystkich czterech satelitów Sentinel programu Copernicus i początek nowej ery dla użytkowników obrazowania satelitarnego.

Dwie pierwsze pary satelitów programu Copernicus obserwujące Ziemię, Sentinel-1A, -1B, oraz Sentinel-2A, -2B zostały włączone do tej usługi jako klienci kluczowi SpaceDataHighway na mocy porozumienia pomiędzy Unią Europejską i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), właścicielami programu Copernicus, oraz firmą Airbus, właścicielem i operatorem handlowym usługi SpaceDataHighway.

Od wprowadzenia SpaceDataHighway konstelacja Sentinel-1 zwiększyła przesył danych o około 50%. Usługa ta oferuje także użytkownikom Sentinel-1 wartość dodaną w postaci znacznego udoskonalania aktualności danych pochodzących z obserwacji prowadzonych poza Europą. To ważna zaleta dla odbiorców usługi, zwłaszcza tych potrzebujących rutynowego monitoringu oddalonych obszarów dla potrzeb przemysłu morskiego lub oceny skali klęsk żywiołowych, czy w przypadku przygotowywania pierwszej reakcji na sytuację kryzysową.

SpaceDataHighway jest pierwszym na świecie „światłowodem kosmicznym" opartym na najnowocześniejszej technologii laserowej. Będzie to unikalny system satelitów geostacjonarnych połączonych z siecią stacji naziemnych, z pierwszym satelitą EDRS-A znajdującym się już w przestrzeni kosmicznej. Codziennie może on przesłać do 40 terabajtów danych gromadzonych przez satelity obserwacyjne oraz bezzałogowe i załogowe statki powietrzne z prędkością transmisji dochodzącą do 1,8 Gb/s.

Telekomunikacyjne satelity przekaźnikowe nowego systemu zostały zaprojektowane w sposób umożliwiający im nawiązywanie laserowych połączeń z satelitami poruszającymi się tysiące kilometrów niżej, na orbitach niskich i pobieranie z nich danych. Unoszący się na wyższej orbicie geostacjonarnej, pełniący funkcję pośrednika system SpaceDataHighway natychmiast wysyła zebrane dane do stacji naziemnych w Europie. Ten proces pozwala satelitom poruszającym się niżej na nieustanną łączność z Ziemią i bieżące przesyłanie gromadzonych informacji, pozwalając uniknąć oczekiwania z ich przesłaniem do momentu ich dotarcia nad ich własne stacje naziemne. W ten sposób mogą one szybciej przesyłać większą ilość danych.

Projekt SpaceDataHighway jest prowadzony w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Grupą Airbus. Korzysta on z terminali laserowych opracowanych przez Tesat-Spacecom oraz Niemiecką Agencję Kosmiczną DLR. EDRS-A, pierwszy satelita przekaźnikowy systemu SpaceDataHighway, wystrzelony w styczniu 2016 roku, oferuje zasięg od amerykańskiego wybrzeża wschodniego do Indii. Drugi satelita zostanie wystrzelony jeszcze w 2018 roku. Podwoi on wydajność systemu i zwiększy zasięg oraz nadmiarowość systemu. Airbus planuje rozbudować SpaceDataHighway dzięki trzeciemu węzłowi, ERDS-D, który ma być wprowadzony na orbitę nad regionem Azji i Pacyfiku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony