Przejdź do treści
Zespół Multifun z Uniwersytetu Technicznego w Delft (fot. airbus.com)
Źródło artykułu

Projekt zespołu Multifun zdobywa główną nagrodę w konkursie Airbusa "Pomysły z polotem"

Zespół Multifun z Uniwersytetu Technicznego w Delft w Holandii zdobył główną nagrodę w czwartej edycji międzynarodowego konkursu dla studentów "Pomysły z polotem" ("Fly Your Ideas"), organizowanym wspólnie z UNESCO. Konkurs ma na celu zachęcenie młodego pokolenia liderów innowacji do kreowania nowych rozwiązań, które będą kształtować przyszłość branży lotniczej.

Poza zdobyciem upragnionego trofeum, zwycięski zespół, w którego skład wchodzą Sathiskumar Anusuya Ponnusami (lider zespołu), Shashank Agrawal, Dhamotharan Veerasamy, Mohit Gupta i Ajith Moses, otrzymał główną wygraną w wysokości 30 000 euro. Wręczono ją podczas ceremonii rozdania nagród, która odbyła się w Hamburgu (Niemcy).

Finałowy etap konkursu odbył się na początku tego tygodnia w Hamburgu. Pięć zakwalifikowanych do tego etapu zespołów zaprezentowało swoje innowacyjne koncepcje przed jury złożonym z przedstawicieli Airbusa i innych ekspertów z branży, pod przewodnictwem Charlesa Championa, wiceprezesa wykonawczego ds. technicznych w firmie Airbus.

Pięcioosobowy zespół, składający się w całości z hinduskich członków, był w stanie działać 24 godziny na dobę, pracując z czterech różnych lokalizacji na świecie: z Indii (Indyjski Instytut Naukowy w Bangalore), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet City w Londynie), USA (Georgia Tech) i Holandii (Uniwersytetu Techniczny w Delft). Prowadzący bardzo sprawną i skuteczną współpracę członkowie zespołu Multifun po raz pierwszy spotkali sie osobiście podczas ostatniego etapu konkursu w tym tygodniu, kiedy to przedstawili najbardziej przełomową koncepcję mogącą wpłynąć na przyszłość lotnictwa.

Projekt zespołu Multifun dotyczy pozytywnych wibracji. Wiąże się on z powleczeniem skrzydeł samolotu kompozytową powłoką, która pozyskuje energię z naturalnych wibracji czy ruchu skrzydeł. Piezoelektryczne włókna kumulują ładunki elektryczne powstałe przy nawet najmniejszym ruchu podczas lotu, gromadząc wygenerowaną energię w bateriach znajdujących się w kadłubie i wykorzystując ją podczas lotu do zasilania systemów pomocniczych, takich jak oświetlenie czy system rozrywki pokładowej. W ten sposób można zmniejszyć ilość energii wykorzystywanej podczas lotu, a nawet całkowicie zastąpić źródła zasilania do operacji naziemnych.


Zespół Multifun z Uniwersytetu Technicznego w Delft, zwycięzcy konkursu Airbusa  „Pomysły z polotem” 2015. Od lewej: Dhamotharan Veerasamy, Ajith Moses, Sathiskumar Anusuya Ponnusami, Dineshkumar Harursampath mentor akademicki z Indyjskiego Instytutu Naukowego, Shashank Agrawal, Mohit Gupta.

Zdobywcy drugiego miejsca w konkursie, zespół Retrolley z Uniwersytetu São Paulo w Brazylii, przedstawili zupełnie inną koncepcję niż zdobywcy głównej nagrody. Po zebraniu i przeanalizowaniu informacji od różnych przedstawicieli branży lotniczej wyszli z bardzo praktycznym i prostym pomysłem na redukcję ilości odpadów wytwarzanych w czasie lotu i na skrócenie czasu potrzebnego na zebranie i posortowanie śmieci po zakończeniu lotu. System ten pozwoliłby na przyspieszenie działalności linii lotniczych, zwłaszcza w przypadku przewoźników krótkodystansowych. Zespół otrzymał nagrodę w wysokości 15 000 euro.


Zespół Retrolley z Uniwersytetu São Paulo w Brazylii, zdobywcy drugiej nagrody w konkursie Airbusa „Pomysły z polotem” 2015. Od lewej: Fausto Mascia, Harursampath mentor akademicki z Uniwersytetu São Paulo, Denise Ikuno, Lucas Otsuka, Tadeu Omae, Maki Shintate, Lucas Neumann.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony