Przejdź do treści
Zephyr - start podczas lotów testowych (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Platforma wysokościowa Zephyr HAPS ustanowiła nowe rekordy podczas letnich lotów testowych

Airbus Zephyr S, zasilany energią słoneczną bezzałogowy samolot High Altitude Platform System (HAPS), zakończył lądowaniem 13 września w Arizonie udaną serię tegorocznych lotów testowych. Próby w powietrzu koncentrowały się na potrzebach klientów – miały pokazać, w jaki sposób Zephyr może być wykorzystywany w przyszłych operacjach, lotach poza ograniczoną przestrzenią powietrzną i nad przestrzenią współdzieloną z komercyjnym ruchem lotniczym.

Osiągając pułap 76 100 stóp ustanowił nowy rekord świata w wysokości bezwzględnej dla tej klasy bezzałogowego statku powietrznego. FAA wydała zgody i nadzorowała loty w amerykańskim Narodowym Systemie Przestrzeni Powietrznej (NAS). Zephyr wykonał udany lot z wieloma rodzajami ładunku i przetestował nowy ładunek OPAZ, przesyłając strumieniowo dane z obserwacji powierzchni Ziemi.

Wyposażony w zaawansowany system optycznej obserwacji Ziemi (OPAZ), Zephyr udowodnił swoją wartość operacyjną, zapewniając natychmiastową, trwałą i lepszą świadomość sytuacyjną.

„Współpracując podczas tegorocznych testów z Airbusem i zespołem Zephyr poczyniliśmy znaczne postępy w demonstrowaniu zdolności HAPS. Uzyskane rezultaty stanowią ważny krok w kierunku operacjonalizacji stratosfery”, powiedział James Gavin, szef wydziału Future Capability Group w agencji zamówień brytyjskiego Ministerstwa Obrony znanej pod nazwą Defence Equipment & Support.

„Inwestycja w najnowocześniejsze technologie obronne jest kluczem do utrzymania wiodących zdolności wojskowych. Zephyr to ważny program dla brytyjskiego dowództwa strategicznego, a jego ostatni udany lot wymagał zastosowania wielu innowacyjnych rozwiązań technicznych. Zephyr wpływa na rozwój nowych koncepcji i sposobów prowadzenia operacji wojskowych, szczególnie w kontekście integracji wielu ich domen”, powiedział gen. dyw. Rob Anderton-Brown, dyrektor ds. zdolności i programu zmian MDI w Dowództwie Strategicznym.

Podczas tegorocznych testów Zephyr wykonał w sumie sześć lotów: cztery na niskich wysokościach i dwa stratosferyczne. Loty w stratosferze trwały po około 18 dni, czyli w sumie spędził tam ponad 36 dni. Tym samym do dotychczasowego stratosferycznego nalotu (2435 godzin) Airbus dolicza kolejnych 887 godzin, co oznacza znaczny postęp w zakresie stałopłatów HAPS i jest krokiem w kierunku uczynienia stratosfery operacyjnie użyteczną dla klientów.

„Wiarygodna i sprawdzona wytrzymałość, manewrowość stratosferyczna i interoperacyjność ładunku pokazują, dlaczego Zephyr jest liderem w swoim sektorze. To przyjazna środowisku naturalnemu, zasilana energią słoneczną platforma rozpoznawcza ISR i retranslacyjna, która może zapewnić w przyszłości niezbędną łączność i podgląd Ziemi tam, gdzie to potrzebne”, powiedział Jana Rosenmann, szefowa działu bezzałogowych systemów powietrznych w Airbusie.

Tak innowacyjna zdolność jest częścią ambitnych planów Airbusa na rzecz szybkiego operacyjnego wykorzystania stratosfery. Neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla Zephyr wykorzystuje światło słoneczne do latania i ładowania akumulatorów, nie zużywając paliwa i nie emitując dwutlenku węgla. Dzięki zdolności do przebywania w stratosferze przez wiele miesięcy, zapewni klientom komercyjnym, jak i wojskowym nowe możliwości w dziedzinach obserwacji, rozpoznania i łączności. Wdrożenie Zephyra powinno zrewolucjonizować zarządzanie akcjami pomocy po katastrofach, w tym monitorowanie rozprzestrzeniania się pożarów lub wycieków ropy. Platforma HAPS zapewni stały monitoring sytuacji, śledząc zmieniający się krajobraz środowiska i będzie w stanie zapewnić komunikację z najbardziej odizolowanymi częściami świata.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony