Przejdź do treści
H125 należący do Służby Celnej i Ochrony Granic USA (CBP) (fot. Z archiwum CBP)
Źródło artykułu

Pierwszy z 16 zaawansowanych śmigłowców Airbusa H125 dostarczono Służbie Celnej i Ochrony Granic USA

Firma Airbus Helicopters Inc. (AHI) dostarczyła oddziałowi operacji lotniczych i morskich (Aviation and Maritime Operations - AMO) amerykańskiej Służby Celnej i Ochrony Granic (Custom and Border Protecion - CBP) pierwszy z 16 nowych śmigłowców H125 w unikalnej konfiguracji. AMO współpracował z AHI na rzecz długoterminowej inicjatywy modernizacji floty wiropłatów, a ustalona wspólnie koncepcja skutkowała powstaniem jednego z najbardziej zaawansowanych technologicznie wiropłatów dla służb porządku publicznego, jakie kiedykolwiek zaprojektowano.

„Naszą misją jest ochrona kraju poprzez przewidywanie i przeciwdziałanie zagrożeniom dla bezpieczeństwa” – powiedział Steve Boyer, zastępca komendanta AMO. „Stałe zaangażowanie Airbus Helicopters w projektowanie, wytwarzanie i dostarczanie wysokiej jakości produktów pozwoli personelowi AMO wykonywać tę misję skutecznie i bezpiecznie”.

Pierwszy wiropłat w nowej konfiguracji został przetestowany i dostarczony z zakładu Airbus Helicopters Inc. w Grand Prairie w Teksasie. Pozostałe maszyny są budowane w Columbus w stanie Missisipi, gdzie zespół składający się w 40 procentach z byłych żołnierzy amerykańskich sił zbrojnych produkuje również śmigłowce UH-72A Lakota dla Wojsk Lądowych USA. Zakład ten dostarczył już na rynek północnoamerykański ponad 450 jednosilnikowych maszyn H125. Po dokładnej analizie potrzeb oraz nowych technologii lotniczych, AMO opracowało zestaw wymagań dla nowych śmigłowców, które Airbus wprowadził do konstrukcji H125 za pomocą prawie 30 uzupełniających certyfikatów typu (Supplemental Type Certificates – STC). Cala seria wdrożonych certyfikatów STC jest spięta ze sobą za pomocą podstawowego, całościowego STC, który zapewnia, że wszystkie zainstalowane systemy prawidłowo współdziałają ze sobą oraz ze statkiem powietrznym.

Airbus i AMO współpracują od ponad 30 lat, podczas których Airbus dostarczył amerykańskiej służbie ponad 100 maszyn H120 i H125. Nowy zakup był możliwy dzięki partnerstwu z Davenport Aviation, małą firmą będącą własnością kobiet, specjalizującą się w dostawach sprzętu lotniczego dla federalnych, stanowych i lokalnych agencji rządowych.

„Jesteśmy zaszczyceni, mogąc współpracować z Airbus Helicopters i US Customs and Border Protection, na rzecz zwiększenia zdolności operacyjnych organów ścigania poprzez zakup 16 nowych H125” – powiedziała Leah Simoes, właścicielka i prezes Davenport Aviation. „Jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie, jakie otrzymaliśmy od Airbusa i CBP, podczas realizacji tego projektu”.

Znany z mocy silnika, wszechstronności i doskonałych osiągów w środowisku gorącym i na dużych wysokościach, H125 posiada zdwojony układ hydrauliczny, dwukanałowy system sterowania silnikiem FADEC, odporny na uderzenia w ziemię układ paliwowy i zaawansowane wyświetlacze w kokpicie załogi. H125 to najpopularniejszy śmigłowiec służb porządku publicznego w USA. H125 stanowią prawie połowę wszystkich wiropłatów dostarczonych do tego typu zadań w Ameryce Północnej w ciągu ostatniej dekady.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony