Pierwszy airbus A350-1000 przekazany Qatar Airways

Samoloty Airbus A350-1000 dla Qatar Airways (fot. P.Masclet/Airbus)

Podczas uroczystości zorganizowanej we francuskiej Tuluzie Grupa Airbus przekazała pierwszy na świecie egzemplarz szerokokadłubowca A350-1000 liniom Qatar Airways, które będą pierwszym użytkownikiem tego samolotu. Jest to pierwsza z 37 maszyn A350-1000s przeznaczonych dla tego przewoźnika, a zarazem pierwszy samolot Airbusa wyposażony w przełomowe, nowoczesne fotele klasy Qsuite, oferujące między innymi pierwsze w klasie biznesowej podwójne łóżka. Przy łącznej liczbie 76 zamówionych maszyn A350 XWB, linie Qatar Airways są największym odbiorcą tej rodziny samolotów, a także źródłem największego zamówienia na model A350-1000.

W Qatar Airways zawsze sięgaliśmy po wszystko, co najlepsze dla naszych klientów. Naturalną koleją rzeczy jest więc i to, że jesteśmy pierwszą linią lotniczą na świecie latającą samolotami Airbus A350-1000 – oświadczył prezes Grupy Qatar Airways, Jego Ekscelencja Akbar Al Baker. – Ten niezwykły, najnowocześniejszy samolot stanie się ważnym filarem floty Qatar Airways i zapewni nam przewagę nad konkurencją, pozwalając nam nadal oferować pasażerom maksimum wygody i najwyższą jakość usług.

Nowo nabyte A350-1000 doskonale uzupełnią istniejącą flotę katarską, do której należy obecnie m.in. 20 sztuk A350-900. Podobieństwo obu wersji – 900 i 1000 – pozwala przewoźnikowi uzyskać niezwykłą efektywność operacyjną, a jednocześnie oba te modele zapewnią pasażerom te same, unikalne wygody dzięki zastosowanemu w obu standardowi kabin Airspace, dającemu podróżnym więcej osobistej przestrzeni, zoptymalizowaną wysokość kabiny, więcej świeżego powietrza, regulację temperatury i wilgotności, dostęp do funkcji telekomunikacyjnych i najnowszej generacji pokładowego systemu rozrywki.

Chris Cholerton, prezes Rolls-Royce ds. lotnictwa pasażerskiego dodał: – Współpraca z Qatar Airways i Airbusem, w ramach której dostarczamy silniki dla tej najnowszej odsłony rodziny A350 XWB, jest dla nas źródłem ogromnej dumy. Dzisiejsza ceremonia przekazania pierwszej z zamówionych maszyn jest kolejnym ważnym dniem w historii naszych relacji, ponieważ napędem tego najnowszego płatowca są najpotężniejsze silniki, jakie kiedykolwiek opracowano dla samolotu Airbus: jednostki Trent XWB-97.

Reprezentujący koncern Airbus Fabrice Brégier powiedział: – Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc przekazać pierwszy egzemplarz A350-1000 naszemu klientowi, Qatar Airways, który będzie pierwszą linią eksploatującą ten model. Airbus A350-1000 to nie tylko źródło znacznych oszczędności na paliwie i kosztach operacyjnych, ale też samolot gwarantujący pasażerom bezprecedensową wygodę podróżowania. Czyni to z A350-1000 wprost idealnego kandydata na zademonstrowanie niezwykłego poziomu usług, z jakiego słyną Qatar Airways. Dzięki pojemności większej od swojego poprzednika A350-900, ten najnowszy szerokokadłubowiec odegra ważną rolę, wchodząc do użytku na najczęściej wybieranych trasach dalekodystansowych swojego pierwszego operatora i jeszcze bardziej wzmocni prominentną pozycję reprezentacyjnych linii Kataru w branży przewozów pasażerskich.

Airbus A350-1000 to najnowszy i największy samolot szerokokadłubowy z dwoma przejściami. Przy dłuższym o 7 metrów kadłubie, wariant A350-1000 oferuje o 40% więcej przestrzeni w kabinie premium niż jego mniejszy krewny, A350-900. W konfiguracji, w jakiej użytkują go Qatar Airways, oznacza to 44 dodatkowe miejsca. Co więcej, jest to prawdziwy dalekodystansowiec, już w momencie wejścia do służby zdolny pokonywać trasy sięgające 8,000 mil morskich (14,800 km). Airbus A350-1000 jest wyposażony w skrzydła o zmodyfikowanej krawędzi spływu, nowe, sześciokołowe podwodzie główne i mocniejsze od swojego poprzednika silniki Rolls-Royce Trent XWB-97. Podobnie jak A350-900, model A350-1000 łączy w sobie najnowsze rozwiązania aerodynamiki, wzornictwa i techniki lotniczej, co pozwoliło mu uzyskać aż 25-procentową przewagę pod względem efektywności operacyjnej nad samolotami poprzedniej generacji konkurencyjnego producenta.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus