Pierwsi pasażerowie na pokładzie A350 XWB
Airbus weryfikuje dojrzałość A350 XWB w typowych warunkach operacyjnych.
W dniach 2 i 3 czerwca samolot A350 XWB MSN2 pomyślnie przeszedł test „wczesnego długiego lotu”, na który składały się dwa loty z pasażerami obsługiwane kolejno przez personel pokładowy Air France i Lufthansy.
Wczesne długie loty to ważny krok w kierunku oddania modelu A350 do użytku. Choć nie stanowią one części programu certyfikacji technicznej, pozwalają Airbusowi ocenić środowisko i systemy kabiny w locie przed ostateczną certyfikacją, co gwarantuje, że linie lotnicze będą dysponować w pełni dojrzałym samolotem od pierwszego dnia komercyjnej eksploatacji.
Oba wczesne długie loty samolotu A350 XWB rozpoczęły się i zakończyły w Tuluzie. Pierwszy lot (dzienny) odbył się w poniedziałek 2 czerwca i trwał siedem godzin, a drugi (nocny) trwał dwanaście godzin od startu w Tuluzie 3 czerwca do lądowania 4 czerwca.
Podczas lotów 500 pasażerów, w tym pracownicy Airbusa i około 30 ekspertów od kabin zatrudnionych w Airbusie i u producentów wyposażenia, po raz pierwszy doświadczyło komfortu niezwykle przestronnego wnętrza A350 XWB. Pasażerowie mieli za zadanie wypróbować i przetestować systemy kabinowe A350 XWB, w tym klimatyzację, oświetlenie, akustykę, systemy rozrywkowe (IFE), kuchnię pokładową, elektrykę, toalety i systemy ścieków.
Wczesne długie loty wykonał MSN2, jeden z dwóch wyposażonych w kabinę egzemplarzy testowych samolotu A350 XWB, który mieści 252 pasażerów w klasie biznesowej i ekonomicznej. Loty były obsługiwane tak, jak standardowy przelot linią lotniczą.
Testy certyfikacyjne A350 XWB postępują pomyślnie i mają zakończyć się w trzecim kwartale 2014 r., a wejście do służby ma nastąpić w czwartym kwartale. Cztery egzemplarze A350, które obecnie są zdolne do lotu, wspólnie spędziły w powietrzu ponad 1900 godzin podczas ponad 440 lotów testowych. Flota testowa zostanie uzupełniona w najbliższych tygodniach piątym samolotem, MSN005.
A350 XWB to nowa linia samolotów średniej wielkości i dalekiego zasięgu, która składa się z trzech wersji o różnej pojemności, od 276 do 369 miejsc. Samoloty z tej rodziny mają kabinę o szerokości 221 cali (561 cm) zoptymalizowaną pod kątem komfortu lotów dalekodystansowych we wszystkich klasach i oferują 25-procentowy wzrost efektywności w porównaniu z istniejącymi maszynami w tej kategorii rozmiarowej. Do końca maja 2014 r. 39 klientów z całego świata złożyło 812 zamówień na samoloty A350 XWB.
Komentarze