Orzeczenie WTO: miliardy dolarów dotacji dla Boeinga zaburza konkurencję
Decyzja Światowej Organizacji Handlu (WTO) z 31 stycznia 2011 potwierdziła, że Boeing otrzymywał przez wiele dziesięcioleci znaczące i nielegalne dotacje rządowe, które wywarły i nadal wywierają w istotny sposób negatywny wpływ na przemysł europejski.
W ostatecznym raporcie WTO, który zostanie opublikowany w ciągu najbliższych kilku tygodni, możemy spodziewać się następujących wniosków:
-
Boeing nie byłby w stanie wprowadzić na rynek modelu 787 bez nielegalnych dotacji.
-
Boeing otrzymał co najmniej 5 mld dol. dotacji rządowych, które zostały uznane za nielegalne. Określenie wartości dalszych subsydiów przekraczających tę kwotę nastąpi w dalszym etapie sporu, jeśli Boeing zdecyduje się na jego kontynuację.
-
Dodatkowe 2 mld dol. dotacji rządowych i samorządowych, które Boeing ma otrzymać w przyszłości, jest nielegalne.
-
Skutki tych dotacji są znacznie bardziej dotkliwe niż ich wartość ze względu na ich szczególnie szerokie oddziaływanie
-
Dotacje znacząco zakłóciły konkurencję w branży lotniczej, z dużą szkodą dla europejskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego
-
Skutki tych dotacji będą odczuwalne także w przyszłości, stawiając Airbusa w niekorzystnej sytuacji.
Konkluzja, że finansowanie przez Departament Obrony oraz NASA to dotacje nielegalne, będzie wymagała od decyzji WTO przeprowadzenia fundamentalnych zmian w amerykańskich mechanizmach finansowania.
Decyzja WTO potwierdzi także konieczność zaprzestania dotowania Boeinga przez stan Waszyngton i miasto Everett. W przeciwnym razie dotacje będą rosły co roku aż do 2024 r.
WTO prawdopodobnie stwierdzi, że miliardy dolarów dotacji, z których skorzystał Boeing, znacznie bardziej zaburzyły konkurencję niż zwrotne pożyczki udzielone Airbusowi. Airbus szacuje, że w wyniku tych dotacji firma poniosła stratę sprzedażową w wysokości 45 mld dol. Po rozstrzygnięciu wszystkich spraw, WTO będzie postrzegane jako organizacja, która dała zielone światło dla dalszego stosowania kredytów w Europie i nakazało Boeingowi zaprzestanie nielegalnego wsparcia gotówkowego na badania i rozwój ze strony NASA, Departamentu Obrony i systemu finansów publicznych.
„Airbus z zadowoleniem przyjął znakomite rezultaty uzyskane przez Komisję Europejską i państwa członkowskie. Od dzisiaj Boeing nie może już dalej udawać, że nie czerpie korzyści z hojnych i nielegalnych dotacji państwowych, robi to bowiem od początku działalności i najwyższy czas aby przestać temu zaprzeczać” – powiedział Rainer Ohler, dyrektor ds. Public Affairs i Komunikacji w Airbusie. „Spór WTO pewnie potrwa jeszcze kilka lat, i jak w przypadku wszystkich konfliktów handlowych, rozwiązanie spornych kwestii uda się osiągnąć jedynie drogą negocjacji. To koniec mitu, że Boeing nie otrzymuje pomocy państwowej, i mamy nadzieję, że wniosek ten nada ton dalszym negocjacjom”.
Komentarze