Nowy Airbus H145 ląduje na najwyższym szczycie Andów
Airbus Helicopters bije kolejne rekordy – najnowsza wersja H145 postawiła płozy na Aconcagua, najwyższej górze na półkuli południowej, na wysokości 6 962 metrów. Po raz pierwszy dwusilnikowy śmigłowiec wylądował na takiej wysokości, co jest potwierdzeniem osiągów i doskonałych własności lotnych nowego H145.
Było to ekstremalne zadanie ze względu na warunki atmosferyczne w okolicy i trwający sezon zimowy. Śmigłowiec wystartował z Mendozy w Argentynie, przeleciał 30 minut do podnóża Aconcaguy, gdzie rozpoczął wznoszenie. Po 15 minutach wznoszenia śmigłowiec wylądował na szczycie – o godzinie 13:45, w temperaturze -22ºC. Załoga śmigłowca składała się z Alexandra Neuhausa, pilota doświadczalnego i Antoine van Genta, inżyniera prób w locie.
„Musieliśmy być skoncentrowani na misji z powodu silnych wiatrów, sięgających w porywach do 30 węzłów, i małej gęstości powietrza. Właściwości pilotażowe nowego H145 są doskonałe i dzięki nim, w połączeniu z awioniką Helionix i jej 4-osiowym autopilotem, bezpiecznie dotarliśmy na szczyt" – powiedział Alexander Neuhaus, pilot doświadczalny Airbus Helicopters. „Śmigłowiec działał znakomicie. Przelecieliśmy nad szczytem Aconcagua i nadal mieliśmy rezerwy mocy, które pozwoliłyby nam zabrać na pokład dwie dodatkowe osoby".
Próbę w locie wspierały: siły powietrzne Argentyny (Fuerza Aerea Argentina), które zapewniły wsparcie lotnicze śmigłowcami Lama; górskie pogotowie ratunkowe (Patrulla de Rescate de Alta Montaña de Policia de Mendoza), które asystowało przy planach awaryjnych; park narodowy Aconcagua (Parque Provincial Aconcagua), ułatwiający operacje i logistykę, oraz Helicopters AR, lokalny operator z ponad 15-letnim doświadczeniem w lotach w rejonie Aconcagua na swoim śmigłowcu Airbus H125.
H145 wylądował na Aconcagua, najwyższym szczycie Andów (fot. Anthony Pecchi)
To nie był pierwszy lot śmigłowca w górach wykonany przez Airbus Helicopters. 14 maja 2005 roku pilot doświadczalny Didier Delsalle wylądował jednosilnikowym H125 na Mount Everest, najwyższej górze na świecie.
Przed udaną kampanią prób w locie na dużych wysokościach w Ameryce Południowej nowy H145 wykonał kilka serii prób, w tym w Hiszpanii na średnich wysokościach i w Finlandii w niskich temperaturach. W sumie dwa prototypy H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym wylatały już ponad 400 godzin, w ramach prób certyfikacyjnych EASA, które mają zakończyć się na początku 2020 roku. Po nich planowana jest certyfikacja FAA i pierwsze dostawy jeszcze w 2020 roku.
Nowa wersja najlepiej sprzedającego się dwusilnikowego śmigłowca lekkiego H145 została zaprezentowana w marcu na targach Heli-Expo 2019 w Atlancie. Najnowszym rozwiązaniem zastosowanym w wielozadaniowym H145 jest innowacyjny pięciołopatowy wirnik nośny, umożliwiający zwiększenie ładunku użytecznego śmigłowca o 150 kg. Prostota konstrukcji nowego bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwi również prace obsługowe, co jeszcze bardziej polepszy dostępność i niezawodność modelu H145, poprawiając jednocześnie komfort lotu pasażerów i załogi.
Komentarze