Konkurs Airbusa wyłonił przełomowe koncepcje, które mogą wpłynąć na przyszłość lotnictwa
Konkurs dla studentów “Pomysły z polotem” (“Fly Your Ideas”) kładzie nacisk na innowacje
Samoloty zasilane ciepłem ludzkiego ciała, bagaż unoszący się na poduszce powietrznej, a nawet samolot zasilany krowią energią (metanem) – to tylko kilka z rewolucyjnych pomysłów opracowanych przez studentów z uniwersytetów na całym świecie, które mogą pewnego dnia stać się rzeczywistością.
Te przełomowe koncepcje powstały w ramach „Pomysłów z polotem” – globalnego konkursu organizowanego przez Airbusa – przy wsparciu UNESCO – który ma inspirować utalentowanych ludzi i jednocześnie zadbać o ekologiczną przyszłość branży. Globalny producent samolotów rzucił studentom wyzwanie, by opracowali radykalne, eko-wydajne pomysły dla branży lotniczej. Spośród wielu grup utalentowanych twórców, inżynierów i projektantów Airbus wybrał pięć finałowych zespołów.
Wszystkie zespoły udadzą się to centrali Airbusa w Tuluzie, gdzie konkurować będą o nagrodę w wysokości 30 tys. euro oraz przedstawią innowacyjne pomysły przed panelem jurorów. Oto pomysły, które znalazły się na krótkiej finałowej liście:
Bagaż na poduszce powietrznej – pomysł autorstwa drużyny Levar z Brazylii
• W pomyśle wykorzystano zasady hokeja stołowego. W luku bagażowym zamontowane zostaną superlekkie, ślizgające się elementy, co umożliwi szybki, łatwy i bezpieczny załadunek i rozładunek bagażu
• Pasażerowie odbiorą swój bagaż w o 30 proc. krótszym czasie i będą mogli szybciej zacząć wakacje
Samoloty zasilane „krowią” energią – pomysł autorstwa drużyny CLiMA z Australii
• Ekologicznie rozwiązanie paliwowe pozwala na wykorzystanie ciekłego metanu w silnie schłodzonych zbiornikach umieszczonych w pobliżu silników
• Rozwiązanie pozwoliłoby zredukować poziom emisji CO2 aż o 97%
Materiały zmieniające kształt, które pomagają zredukować hałas – pomysł autorstwa drużyny AVAS z Indii
• Prosta modyfikacja silnika wykonana ze specjalnych materiałów zmieniających kształt może zmienić obieg powietrza w silniku i zredukować poziom hałasu
Zasilane akumulatorami silniki hybrydowe – pomysł autorstwa drużyny Flybrid z Włoch
• Akumulatory wielokrotnego ładowania o specjalnym kształcie są umieszczane w luku bagażowym i pomagają w zasilaniu wydajnych silników hybrydowych – zależnie od dystansu do pokonania ładowana jest odpowiednia liczba akumulatorów, co pozwala zoptymalizować masę samolotu.
• W przypadku lotów krótkodystansowych rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić do 60% paliwa, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o 40%.
Kabiny zasilane ciepłem ludzkiego ciała – pomysł autorstwa drużyny Embarker z Malezji
• Nawet ludzkie ciało w stanie spoczynku może być wydajne – specjalnie wbudowany w fotele materiał wrażliwy na ciepło pozwala na przechwytywanie ciepła emitowanego przez pasażerów
• Energię tę można wykorzystać do zasilania elektroniki pokładowej, co spowoduje redukcję zapotrzebowania na energię podczas lotu.
Drużyna Włoch
Choć pomysł, że krowy mogłyby być źródłem energii zasilającej samolot lecący z Londynu do Nowego Jorku – lub że redukcję hałasu można uzyskać dzięki materiałom zmieniającym kształt – wydaje się nieco przesadzony, realizacja tych idei wcale nie jest odległą perspektywą.
Charles Champion, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w Airbusie oraz patron konkursu „Pomysły z polotem”, powiedział: „Te przyszłościowe i przełomowe koncepcje są dowodem na to, że w inżynierii nie chodzi tylko o umiejętności techniczne – liczy się też innowacyjny sposób myślenia i kreatywne podejście. By naszej branży udało się osiągnąć neutralność węglową do 2020 roku, potrzebne nam jest stałe źródło świeżych i twórczych pomysłów opracowywanych przez dzisiejszych i przyszłych innowatorów. Nasze przyszłe rozwiązania powstają tu i teraz – a dzięki takim projektom, jak konkurs »Pomysły z polotem«, mogą stać się rzeczywistością”.
Taka innowacyjność jest zagrożona – gospodarce grozi bowiem niedostatek umiejętności. Spółki technologiczne staną po 2020 roku w obliczu niedoboru 40 mln wykwalifikowanych pracowników. Do branż dotkniętych tym zjawiskiem należy również sektor lotniczy i kosmiczny, a także motoryzacja i producenci sprzętu medycznegoi.
Dr Lidia Brito, dyrektor Działu Polityki Naukowej i Rozwoju Zdolności w UNESCO, powiedziała: „Jeśli nie znajdziemy sposobów na to, by zainspirować przyszłe pokolenie inżynierów do zdobywania zróżnicowanych umiejętności, będzie to główna przeszkoda rozwojowa w naszej powoli wchodzącej w fazę ożywienia gospodarce globalnej. Autorzy niedawnego raportu UNESCO poświęconego inżynierii wskazują na znaczny niedobór inżynierów w wielu krajach. Choć ogólna liczba studentów kierunków inżynieryjnych na całym świecie rośnie, proporcja osób zapisujących się na te studia w porównaniu z innymi dyscyplinami niepokojąco spada. Potrzebne są nam praktyczne konkursy, jak »Pomysły z polotem«, by zmotywować młodych innowatorów, pokazać im potencjał, jaki tkwi w inżynierii, która jest w stanie znaleźć rozwiązania problemów, przed którymi w najbliższej przyszłości stanie świat”.
Celem konkursu Airbusa „Pomysły z polotem” jest położenie nacisku na możliwości rozwoju dla młodych innowatorów, którzy mogliby zmienić świat i działać wspólnie na rzecz bardziej ekologicznej branży lotniczej – obecnie i w przyszłości.
W tegorocznej edycji konkursu studentom pomagał w opracowaniu ogólnego kierunku projektu nie tylko mentor z Airbusa, ale także ekspert z wybranej dziedziny. Taka współpraca pozwala na uzyskanie cennych obserwacji dotyczących możliwości istniejących w branży, która obecnie zatrudnia ponad 56 mln osób, odpowiada za 35% światowego handlu oraz wytwarza 2,2 bln dolarów globalnego PKB. Korzysta na tym także międzynarodowe środowisko akademickie – konkurs pozwala bowiem zidentyfikować możliwości w zakresie dalszych badań i rozwoju.
Konkurs „Pomysły z polotem” jest elementem projektu „The Future by Airbus” – stworzonej przez firmę wizji ekologicznego lotnictwa w 2050 roku. Zwycięską drużynę poznamy podczas ceremonii wręczenia nagród, która odbędzie się w Paryżu 14 czerwca.
Harmonogram tegorocznej edycji konkursu:
• Runda I, Propozycja projektu: 30 listopada 2012
• Runda II, Złożenie projektu: 3 września – 7 grudnia 2012
• Runda III, Prezentacja projektu (rozwój koncepcji): maj - czerwiec 2013
• Finał, Prezentacja projektu (na żywo): 12 czerwca 2013
• Ogłoszenie wyników: 14 czerwca 2013
Dalsze informacje znaleźć można na stronie www.airbus-fyi.com
Komentarze