Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konkurs Airbusa wyłonił przełomowe koncepcje, które mogą wpłynąć na przyszłość lotnictwa

Konkurs dla studentów “Pomysły z polotem” (“Fly Your Ideas”) kładzie nacisk na innowacje

Samoloty zasilane ciepłem ludzkiego ciała, bagaż unoszący się na poduszce powietrznej, a nawet samolot zasilany krowią energią (metanem) – to tylko kilka z rewolucyjnych pomysłów opracowanych przez studentów z uniwersytetów na całym świecie, które mogą pewnego dnia stać się rzeczywistością.

Te przełomowe koncepcje powstały w ramach „Pomysłów z polotem” – globalnego konkursu organizowanego przez Airbusa – przy wsparciu UNESCO – który ma inspirować utalentowanych ludzi i jednocześnie zadbać o ekologiczną przyszłość branży. Globalny producent samolotów rzucił studentom wyzwanie, by opracowali radykalne, eko-wydajne pomysły dla branży lotniczej. Spośród wielu grup utalentowanych twórców, inżynierów i projektantów Airbus wybrał pięć finałowych zespołów.

Wszystkie zespoły udadzą się to centrali Airbusa w Tuluzie, gdzie konkurować będą o nagrodę w wysokości 30 tys. euro oraz przedstawią innowacyjne pomysły  przed  panelem jurorów. Oto pomysły, które znalazły się na krótkiej finałowej liście:

Bagaż na poduszce powietrznej – pomysł autorstwa drużyny Levar z Brazylii
W pomyśle wykorzystano zasady hokeja stołowego. W luku bagażowym zamontowane zostaną superlekkie, ślizgające się elementy, co umożliwi szybki, łatwy i bezpieczny załadunek i rozładunek bagażu
Pasażerowie odbiorą swój bagaż w o 30 proc. krótszym czasie i będą mogli szybciej zacząć wakacje

Samoloty zasilane „krowią” energią – pomysł autorstwa drużyny CLiMA z Australii
Ekologicznie rozwiązanie paliwowe pozwala na wykorzystanie ciekłego metanu w silnie schłodzonych zbiornikach umieszczonych w pobliżu silników
Rozwiązanie pozwoliłoby zredukować poziom emisji CO2 aż o 97%

Materiały zmieniające kształt, które pomagają zredukować hałas – pomysł autorstwa drużyny AVAS z Indii
Prosta modyfikacja silnika wykonana ze specjalnych materiałów zmieniających kształt może zmienić obieg powietrza w silniku i zredukować poziom hałasu

Zasilane akumulatorami silniki hybrydowe – pomysł autorstwa drużyny Flybrid z Włoch
Akumulatory wielokrotnego ładowania o specjalnym kształcie są umieszczane w luku bagażowym i pomagają w zasilaniu wydajnych silników hybrydowych – zależnie od dystansu do pokonania ładowana jest odpowiednia liczba akumulatorów, co pozwala zoptymalizować masę samolotu.
W przypadku lotów krótkodystansowych rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić do 60% paliwa, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o 40%.

Kabiny zasilane ciepłem ludzkiego ciała – pomysł autorstwa drużyny Embarker z Malezji
Nawet ludzkie ciało w stanie spoczynku może być wydajne – specjalnie wbudowany w fotele materiał wrażliwy na ciepło pozwala na przechwytywanie ciepła emitowanego przez pasażerów
Energię tę można wykorzystać do zasilania elektroniki pokładowej, co spowoduje redukcję zapotrzebowania na energię podczas lotu.


Drużyna Włoch


Choć pomysł, że krowy mogłyby być źródłem energii zasilającej samolot lecący z Londynu do Nowego Jorku – lub że redukcję hałasu można uzyskać dzięki materiałom zmieniającym kształt – wydaje się nieco przesadzony, realizacja tych idei wcale nie jest odległą perspektywą.

Charles Champion, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w Airbusie oraz patron konkursu „Pomysły z polotem”, powiedział: „Te przyszłościowe i przełomowe koncepcje są dowodem na to, że w inżynierii nie chodzi tylko o umiejętności techniczne – liczy się też innowacyjny sposób myślenia i kreatywne podejście. By naszej branży udało się osiągnąć neutralność węglową do 2020 roku, potrzebne nam jest stałe źródło świeżych i twórczych pomysłów opracowywanych przez dzisiejszych i przyszłych innowatorów. Nasze przyszłe rozwiązania powstają tu i teraz – a dzięki takim projektom, jak konkurs »Pomysły z polotem«, mogą stać się rzeczywistością”.

Taka innowacyjność jest zagrożona – gospodarce grozi bowiem niedostatek umiejętności. Spółki technologiczne staną po 2020 roku w obliczu niedoboru 40 mln wykwalifikowanych pracowników. Do branż dotkniętych tym zjawiskiem należy również sektor lotniczy i kosmiczny, a także motoryzacja i producenci sprzętu medycznegoi.

Dr Lidia Brito, dyrektor Działu Polityki Naukowej i Rozwoju Zdolności w UNESCO, powiedziała: „Jeśli nie znajdziemy sposobów na to, by zainspirować przyszłe pokolenie inżynierów do zdobywania zróżnicowanych umiejętności, będzie to główna przeszkoda rozwojowa w naszej powoli wchodzącej w fazę ożywienia gospodarce globalnej. Autorzy niedawnego raportu UNESCO poświęconego inżynierii wskazują na znaczny niedobór inżynierów w wielu krajach. Choć ogólna liczba studentów kierunków inżynieryjnych na całym świecie rośnie, proporcja osób zapisujących się na te studia w porównaniu z innymi dyscyplinami niepokojąco spada. Potrzebne są nam praktyczne konkursy, jak »Pomysły z polotem«, by zmotywować młodych innowatorów, pokazać im potencjał, jaki tkwi w inżynierii, która jest w stanie znaleźć rozwiązania problemów, przed którymi w najbliższej przyszłości stanie świat”.

Celem konkursu Airbusa „Pomysły z polotem” jest położenie nacisku na możliwości rozwoju dla młodych innowatorów, którzy mogliby zmienić świat i działać wspólnie na rzecz bardziej ekologicznej branży lotniczej – obecnie i w przyszłości.

W tegorocznej edycji konkursu studentom pomagał w opracowaniu ogólnego kierunku projektu nie tylko mentor z Airbusa, ale także ekspert z wybranej dziedziny. Taka współpraca pozwala na uzyskanie cennych obserwacji dotyczących możliwości istniejących w branży, która obecnie zatrudnia ponad 56 mln osób, odpowiada za 35% światowego handlu oraz wytwarza 2,2 bln dolarów globalnego PKB. Korzysta na tym także międzynarodowe środowisko akademickie – konkurs pozwala bowiem zidentyfikować możliwości w zakresie dalszych badań i rozwoju.

Konkurs „Pomysły z polotem” jest elementem projektu „The Future by Airbus” – stworzonej przez firmę wizji ekologicznego lotnictwa w 2050 roku. Zwycięską drużynę poznamy podczas ceremonii wręczenia nagród, która odbędzie się w Paryżu 14 czerwca.
 

Harmonogram tegorocznej edycji konkursu:
Runda I, Propozycja projektu: 30 listopada 2012
Runda II, Złożenie projektu: 3 września – 7 grudnia 2012
Runda III, Prezentacja projektu (rozwój koncepcji): maj - czerwiec 2013
Finał, Prezentacja projektu (na żywo): 12 czerwca 2013 
Ogłoszenie wyników: 14 czerwca 2013

Dalsze informacje znaleźć można na stronie www.airbus-fyi.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony