Frachtowiec nowej generacji A350F dołączy do Etihad Airways
Przedstawiciele Etihad Airways i Airbusa podpisali list intencyjny (LoI) w sprawie dostawy siedmiu frachtowców A350F, które dołączą do już użytkowanych przez przewoźnika pięciu maszyn A350-1000 w wersji pasażerskiej. Zawarcie porozumienia zostało ogłoszone podczas Singapore Airshow 2022. Etihad zamówił też usługi serwisowe Airbusa (FHS) dla obsługi bieżącej całej posiadanej floty A350.
„Jesteśmy zadowoleni z rozszerzania współpracy z Airbusem i perspektywy włączenia tego niezwykłego samolotu do naszej floty", powiedział Tony Douglas, prezes Grupy Lotniczej Etihad. „W przewozach towarów nadal odnotowujemy wysokie obroty, stąd dążymy do bardziej zrównoważonej działalności, chcąc oprzeć się na najmłodszej i najbardziej paliwooszczędnej flocie frachtowców na świecie. W tym kontekście wdrożenie A350F będzie odgrywać kluczową rolę w realizacji naszej długoterminowej strategii przewozu ładunków i osiągnięciu w 2035 r. celu polegającego na zmniejszeniu emisji CO₂ o 50%."
„Cieszymy się, że możemy podpisać kolejną umowę z wieloletnim partnerem, firmą Etihad, tuż przed wprowadzeniem przez linię A350 do przewozów pasażerskich. Dziękujemy Etihad za poparcie dla A350F", powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy i dyrektor ds. międzynarodowych Airbusa. „Jedyny duży frachtowiec nowej generacji na świecie będzie bezkonkurencyjny w swoim segmencie rynku pod względem zasięgu oraz obniżonych zużycia paliwa i emisji CO₂."
Jako członek najnowocześniejszej na świecie rodziny samolotów dalekiego zasięgu, A350F oferuje wysoki poziom podobieństwa z wersjami pasażerskimi A350. Dzięki ładowności 109 ton może obsługiwać wszystkie rynki cargo. Maszyna ma duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie, a długość i pojemność jej kadłuba są zoptymalizowane pod kątem standardowych palet i kontenerów, stosowanych w branży. A350F będzie napędzany najnowszymi, oszczędnymi silnikami Rolls-Royce Trent XWB-97. Ponad 70% płatowca A350F powstaje z zaawansowanych materiałów, co skutkuje lżejszą o 30 ton masą startową i co najmniej o 20% niższym zużyciem paliwa oraz emisją gazów cieplarnianych w porównaniu z najbliższym konkurentem. A350F całkowicie spełnia zaostrzone normy emisji CO₂ ICAO, które wejdą w życie w 2027 roku.
Moment wejścia A350F na rynek wpisuje się w oczekiwaną falę wymiany dużych frachtowców oraz zmieniające się wymagania środowiskowe – oba trendy kształtują przyszłość lotniczego cargo. Do tej pory Airbus otrzymał od 5 klientów zamówienia oraz zobowiązania na 29 samolotów A350F.
Komentarze