Przejdź do treści
Źródło artykułu

Europa Środkowa i Wschodnia potrzebuje około 530 nowych samolotów

Firma Airbus szacuje, że popyt na samoloty w regionie Europy Środkowej i Wschodniej osiągnie 529 samolotów o wartości około 38 miliardów dolarów i spodziewa się zdobyć około połowy tego rynku.

Flota 529 maszyn, która zaspokoi potrzeby rynku w tej części Europy, obejmuje 509 samolotów wąskokadłubowych, takich jak modele z rodziny A320, o wartości 34,7 mld dolarów oraz 20 samolotów szerokokadłubowych, takich jak A350 XWB, wycenianych na 3,9 mld dolarów. Spośród 529 samolotów pasażerskich 421 posłuży do dalszego rozwoju ruchu lotniczego, a 108 bardziej eko-wydajnych maszyn zastąpi starsze modele. Prognoza firmy Airbus jest wynikiem analizy 16 krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w których ponad 40 linii lotniczych eksploatuje obecnie flotę około 259 samolotów pasażerskich.

Zgodnie z prognozą Airbusa wzrost ruchu lotniczego w Europie Środkowej i Wschodniej wyniesie średnio 5,7 procent rocznie. Tempo to jest szybsze niż prognozowana średnia światowa, która ma wynieść 4,8 procent i zdecydowanie przewyższa prognozy dla rynków rozwiniętych, takich jak Ameryka Północna (3,7%) i Europa Zachodnia (4,2%).

Polska to kluczowy kraj regionu Europy Środkowej, położony w samym sercu kontynentu i charakteryzujący się najwyższym zaludnieniem ze wszystkich krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Polska ma ponad 38 mln mieszkańców i jest najszybciej rozwijającą się gospodarką Europy. Od roku 2000 ruch lotniczy z i do Polski oraz wewnątrz kraju wzrósł o 200% – przy czym ruch krajowy wzrósł o 40%, a przewozy międzynarodowe – aż o 206%. Ten dynamiczny wzrost napędzany jest przez rosnącą zamożność społeczeństwa, liberalizację rynku, dalszy rozwój rynku przewozów nisko-kosztowych, rosnącą konkurencyjność transportu powietrznego oraz fakt organizacji przez Polskę Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku.

„W ciągu następnych 20 lat flota samolotów pasażerskich linii lotniczych, zarówno polskich, jak i zagranicznych przewoźników działających na polskim rynku, zwiększy się trzykrotnie z nieco ponad 70 samolotów w chwili obecnej do 220 w roku 2030” – powiedział Kimon Sotiropoulos, wiceprezes firmy Airbus na Europę Środkową. „Przełoży się to na duży popyt na nowe samoloty, który może zaspokoić firma Airbus, oferując pełną gamę nowoczesnych i ekologicznych samolotów”, dodał Sotiropoulos.

Airbus to wiodący producent samolotów, oferujący najnowocześniejsze i najwydajniejsze rodziny samolotów pasażerskich od 100 do ponad 500 miejsc. Siedziba firmy znajduje się w Tuluzie we Francji. Airbus należy do EADS.

Więcej informacji o prognozie GMF, w tym prezentacje i omówienia poszczególnych regionów, znaleźć można na stronie www.airbus.com

* * *

Informacja o prognozie GMF:
Prognoza rozwoju ruchu lotniczego firmy Airbus (GMF) analizuje trendy w światowym transporcie lotniczym, uwzględniając 300 pasażerskich i towarowych przepływów ruchu lotniczego, jak również notowany rokrocznie przyrost floty światowych przewoźników. Prognoza jest wynikiem analizy prawie 750 linii lotniczych i 190 operatorów samolotów transportowych w perspektywie kolejnych 20 lat i w ten sposób przewiduje popyt na samoloty na rynkach regionalnych aż po zapotrzebowanie na największe samoloty eksploatowane obecnie – A380.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony