Przejdź do treści
A350 XWB
Źródło artykułu

EASA przyznała samolotowi A350 XWB certyfikat ETOPS do 370 minut

Pierwszy nowy samolot pasażerski w historii, który otrzymał certyfikat „ETOPS powyżej 180 minut” jeszcze przed wejściem do służby.

Certyfikat ten oznacza, że czas lotu do najbliższego lotniska zapasowego może wynosić maksymalnie 370 minut, co umożliwi A350 obsługę najwydajniejszych, najbardziej niezawodnych i bezpośrednich tras spośród wszystkich samolotów dwusilnikowych.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency - EASA) przyznała nowemu samolotowi pasażerskiemu A350-900 certyfikat ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) powyżej 180 minut. Dzięki temu znaczącemu osiągnięciu A350 XWB stał się pierwszym nowym typem samolotu w historii, który otrzymał tak wysoki certyfikat ETOPS jeszcze przed wejściem do służby. Oznacza to ponadto korzyści dla operatorów wynikające z tego, że A350 może teraz obsługiwać najwydajniejsze, najbardziej niezawodne i bezpośrednie trasy spośród wszystkich samolotów dwusilnikowych. Certyfikat ETOPS agencji FAA dla A350 spodziewany jest wkrótce.

Certyfikat, który w podstawowej specyfikacji obejmuje loty ETOPS 180 minut, przewiduje również możliwość wykonywania lotów ETOPS 300 minut i ETOPS 370 minut, w zależności od indywidualnej decyzji operatora. Ta ostatnia opcja odpowiada maksymalnej zmianie pierwotnego kursu samolotu o bezprecedensowe 2 500 mil morskich (4 630 km), co oznacza, że maksymalny czas ETOPS dla A350 wynosi około 370 minut z prędkością właściwą dla lotu na jednym silniku w standardowych warunkach atmosferycznych.

Operatorzy A350 będą mogli dzięki temu obsługiwać nowe bezpośrednie trasy. W porównaniu z maksymalnym czasem ETOPS wynoszącym 180 minut opcja ETOPS 370 minut będzie szczególnie korzystna na nowych bezpośrednich trasach na południu, na przykład pomiędzy Australią, Południową Afryką i Ameryką Południową, natomiast opcja ETOPS 300 minut ułatwi i usprawni ruch na trasach transoceanicznych w rejonie północnego i środkowego Pacyfiku, takich jak połączenia z Azji Południowo-Wschodniej i Australazjii do USA. Ponadto operatorzy obsługujący obecne połączenia (aktualnie z ograniczeniem do 180 minut) będą mogli latać prostszymi, a dzięki temu szybszymi i wydajniejszymi pod względem zużycia paliwa trasami, a także zyskają dostęp do większej liczby potencjalnie lepiej wyposażonych lotnisk zapasowych leżących na tych trasach.

Przyznanie certyfikatu ETOPS jeszcze przed wejściem A350 do służby stanowi dowód na nacisk, jaki zespoły zajmujące się rozwojem samolotu kładą na zapewnienie dojrzałości projektu i systemów A350, należało bowiem udowodnić, że dorównuje on pod tym względem sprawdzonym samolotom ETOPS, takim jak szerokokadłubowy brat A350 – wszechstronny i niezwykle niezawodny A330. Samolot ten potwierdził sprawność swoich systemów w ciągu ponad 30 mln godzin wylatanych podczas prawie 7 mln lotów.

A350 XWB to zupełnie nowa linia średniej wielkości produktów długodystansowych i najnowszy członek wiodącej rodziny samolotów szerokokadłubowych Airbus. Samolot wyznacza nowe standardy w zakresie wygody pasażerów, wydajności operacyjnej i efektywności kosztowej. Około 70 procent nalotu A350 stanowić będą loty ETOPS. Na koniec września 2014 roku A350 XWB zdobył 750 zamówień od 39 klientów na całym świecie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony