Przejdź do treści
EcoPulse - samolot hybrydowy w locie (fot. Daher)
Źródło artykułu

Kolejny etap rozwoju demonstratora samolotu hybrydowego EcoPulse

Projekt demonstratora technologii samolotu napędzanego hybrydowo EcoPulse – opracowywany przez Dahera, Safrana i Airbusa przy wsparciu francuskiej rady naukowej ds. lotnictwa cywilnego CORAC – przeszedł pomyślnie wstępny przegląd, stanowiący pierwszy kluczowy krok w kierunku potwierdzenia wykonalności projektu i wykonania pierwszego lotu, planowanego na 2022 r.

Wspólny projekt samolotu hybrydowego firm Daher, Safran i Airbus, wykorzystujący koncepcję rozproszonego napędu, ma pomóc w transformacji sektora lotniczego. EcoPulse, pokazany na Paris Air Show 2019, jest wspierany przez francuski rząd, co zostało potwierdzone w planie odbudowy gospodarczej kraju, przedstawionym w czerwcu. Wyznaczając ramy konstrukcyjne dla lekkich statków powietrznych do końca dekady, EcoPulse pozwoli rozwinąć technologie, które zmniejszają ślad węglowy przyszłych samolotów pasażerskich, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów dekarbonizacji sektora transportu lotniczego do 2050 r.

Po ponad roku prac przy platformie samolotu lekkiego dostarczonej przez firmę Daher, projekt osiągnął kluczowy etap rozwoju, dzięki pomyślnemu zakończeniu wstępnego przeglądu (PDR), co umożliwiło ocenę koncepcji i ustalenie podstawowej konfiguracji demonstratora, jak też potwierdzenie poziomu bezpieczeństwa i kompatybilności hybrydowego układu napędowego z konstrukcją statku powietrznego.

Projekt wkracza teraz w fazę montażu i integracji z systemami dostarczonymi przez Safrana i Airbusa, która prowadzona będzie w zakładzie Dahera.

Daher zacznie montaż demonstratora w 2021 roku

Przygotowując się do instalacji komponentów i systemów, testów w locie, ogólnej analizy i potwierdzenia zdatności do lotu, Daher dostosował testową platformę samolotu tak, aby zapewnić integrację i kompatybilność systemu hybrydowego z napędem rozproszonym na wymaganym poziomie bezpieczeństwa.

Pomyślne zakończenie wstępnego przeglądu projektu umożliwia inżynierom Dahera rozpoczęcie fazy montażu demonstratora w siedzibie przedsiębiorstwa w Tarbes we Francji, gdzie zaprojektowano i dostarczono już pierwsze komponenty. Początek montażu końcowego tego samolotu planowany jest na koniec 2021 r., a pierwszy lot zaplanowano na 2022 r.

Pascal Laguerre, dyrektor technologiczny firmy Daher, wyjaśnia: „Pracując nad tym demonstratorem Daher zamierza określić kluczowe zasady architektury przyszłych samolotów hybrydowych. Projekt potwierdza nasze zaangażowanie - jako producenta maszyn General Aviation z rodzin Kodiak i TBM – na rzecz bardziej wydajnego i ekologicznego lotnictwa. Odzwierciedla udział naszej firmy w wielu ambitnych wspólnych projektach badawczych, których celem jest dekarbonizacja ruchu lotniczego”.

Safran zatwierdził konfigurację silnika elektrycznego

Safran, odpowiadający za rozproszony hybrydowo-elektryczny system napędowy, zakończył konfigurację techniczną sześciu elektrycznych układów napędowych przeznaczonych dla EcoPulse’a. Ich zasadniczą częścią będą silniki elektryczne ENGINeUS o mocy 50 kW ze zintegrowaną elektroniką i opatentowanym układem chłodzenia powietrzem, a także śmigła dostarczone przez firmę DUC Hélices. Silnik Safran ENGINeUS będzie podlegał certyfikacji EASA – w tym samym zakresie, co silnik turbinowy.

Safran zatwierdził również interfejsy instalacyjne dla innych elementów układu napędowego, wraz z systemem zarządzania energią, turbogeneratorem i okablowaniem wysokiego napięcia, które będzie dostarczać prąd do silników. Turbogenerator pierwsze próby na stanowisku testowym zaliczył już w 2018 roku, a wkrótce przejdzie dodatkowe testy.

Następnym krokiem dla Safrana będzie dostarczenie pierwszego elektrycznego silnika Airbusowi do testów w tunelu aerodynamicznym i wytrzymałościowych, w ramach przygotowań do kwalifikacji, umożliwających wykorzystanie w pierwszym locie EcoPulse.

„EcoPulse to ambitny projekt, a projektowanie napędu hybrydowego w nowej architekturze samolotu jest kluczową umiejętnością, jaką chcemy opanować”, mówi Stéphane Cueille, starszy wiceprezes i dyrektor firmy Safran ds. technologii, badań i innowacji. „Potrzeby dotyczące mobilności zmieniają się, a grupa reaguje na nie, oferując zaawansowane i zrównoważone technologie, ustalone w pierwszym etapie prac”.

Testowanie silnika elektrycznego, śmigła i gondoli w tunelu aerodynamicznym Airbusa

Zakończenie wstępnego przeglądu projektu EcoPulse umożliwia Airbusowi – obecnie zaangażowanemu w modelowanie aerodynamiczne samolotu-demonstratora – zaplanowanie rozpoczęcia testów zespołu śmigła i gondoli sinika w tunelu aerodynamicznym na pierwszy kwartał 2021 r. Przetestowany zostanie także silnik elektryczny dostarczony przez Safrana. Wyniki testów umożliwią ustalenie charakterystyk pracy śmigła w połączeniu z silnikiem elektrycznym oraz ocenę wydajności procesu chłodzenia silnika.

Oprócz testów w tunelu aerodynamicznym Airbus planuje również symulację zachowania aerodynamicznego gondoli. „Program demonstratora EcoPulse, zainicjowany przez CORAC przy wsparciu francuskiej agencji lotnictwa cywilnego DGAC, jest ważnym elementem realizacji naszych ambicji dekarbonizacji przemysłu lotniczego. Pozwoli nam on zbadać, jak rozproszony napęd hybrydowy mógłby zostać zintegrowany z samolotami przyszłości i znacznie zmniejszyć ich wpływ na środowisko”, dodaje Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy ds. technicznych w firmie Airbus.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony