Przejdź do treści
Źródło artykułu

BelugaXL zaczęła obsługiwać fabrykę w Getafe

Samolot transportowy BelugaXL rozszerzył zasięg swych zadań, dołączając do obsługiwanych lokalizacji fabrykę Airbusa w hiszpańskim Getafe. Maszyna „nr 2" – druga latająca z serii – współdziała z pięcioma poprzedniczkami, BelugaST, zbudowanymi na bazie płatowca A300-600.

Wykonuje obecnie kilka lotów tygodniowo, przewożąc komplety usterzenia poziomego wszystkich samolotów Airbusa, sekcję nr 19 samolotu A350 XWB (produkowaną w Getafe) oraz dolne panele pokrycia skrzydeł A350 XWB (produkowane w Illescas) z Getafe do innych firmowych zakładów znajdujących się w Tuluzie, Hamburgu i Broughton. W fabryce w Getafe znajduje się również hangar o powierzchni 7200 m², przeznaczony do załadunku i rozładunku Belug.

Oprócz obsługi Getafe, nowy transportowiec wozi również inne główne części samolotów między fabrykami Airbusa.

Pierwsza BelugaXL wzbiła się w powietrze w lipcu 2018 r. Samolot „nr 1" przeznaczony został do testów w locie i prac rozwojowych. Wejście do służby pierwszej operacyjnej BelugiXL (samolot „nr 2") nastąpiło w locie z Tuluzy do Broughton 9 stycznia br. Samolot „nr 3" odbył dziewiczy lot w lipcu br. i ma trafić do eksploatacji w IV kwartale 2020 roku. Do 2023 roku między europejskimi zakładami Airbusa ma kursować sześć BelugXL, zbudowanych na bazie A330. Uruchomiony w listopadzie 2014 r. program BelugaXL uzyskał w listopadzie 2019 r. certyfikację typu, wydaną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Poprzedziła ją intensywna kampania testów certyfikacyjnych, w trakcie której samolot przeszedł ponad 200 prób w powietrzu, trwających ponad 700 godzin.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony