Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus podpisuje porozumienie z firmami Honeywell i Safran

W ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych nad przyszłymi rozwiązaniami technologicznymi Airbus podpisał porozumienie (MoU) z EGTS International, spółką joint-venture firm Safran i Honeywell Aerospace dotyczące opracowania i oceny autonomicznego, elektrycznego systemu wypychania i kołowania przeznaczonego do samolotów z rodziny A320.

W ramach umowy elektryczny ekologiczny system kołowania (Electric Green Taxiing System) firmy EGTS International zostanie oceniony jako nowa opcja dla rodziny A320 – określana przez koncern Airbusa mianem eTaxi. Opcja ta pozwoli samolotowi na odejście od bramy, kołowanie na pas startowy i powrót do bramy po lądowaniu bez używania głównych silników.

Opcja eTaxi będzie używać pomocniczego zespołu zasilania (APU) samolotu jako źródła prądu dla silników elektrycznych zamontowanych na głównych kołach podwozia. Rozwiązanie zapewni pilotom w kokpicie pełną kontrolę nad prędkością i kierunkiem poruszania się samolotu podczas manewru kołowania.

Opcja eTaxi w samolotach A320 przyniesie kilka korzyści operacyjnych i dla środowiska naturalnego:

  • prognozowana oszczędność paliwa i redukcja emisji CO2 wyniesie około czterech procent na lot;
  • system znacznie zwiększy efektywność kołowania i skróci wypychanie o około dwie minuty;
  • emisje dwutlenku węgla i tlenku azotu związane z kołowaniem spadną o ponad połowę.

W ciągu następnych kilku miesięcy partnerzy wspólnie opracują i zaprezentują międzynarodową koncepcję komercyjną oraz plan wdrożeniowy mający na celu ustalenie opłacalności elektrycznego systemu kołowania do samolotów z rodziny A320. W tym celu Airbus i EGTS International rozbudują istniejące zespoły, aby sfinalizować badania weryfikacyjne, zdefiniować specyfikacje i uzgodnić wymagania rynkowe w zakresie dostosowanego rozwiązania technologicznego dla nowych i istniejących samolotów.

Airbus inwestuje około 300 mln euro rocznie, aby regularnie zwiększać możliwości i osiągi rodziny A320 oraz utrzymać jej konkurencyjność i efektywność. Zamówiono ponad 10 000 maszyn z rodziny A320, spośród których 5800 zostało już dostarczonych operatorom z całego świata. Rekordowa liczba 4200 zamówień oczekujących na realizację potwierdza pozycję A320 jako najlepiej sprzedającego się samolotu wąskokadłubowego.

Safran to czołowa międzynarodowa grupa technologiczna działająca w trzech podstawowych obszarach: lotnictwa (napędy i wyposażenie), obronności i bezpieczeństwa. Grupa prowadzi działalność na całym świecie, zatrudnia 62 500 pracowników, a w 2012 r. osiągnęła sprzedaż w wysokości 13,6 mld euro. Pracując samodzielnie lub z partnerami, Safran pozostaje europejskim lub światowym liderem na swoich kluczowych rynkach. Grupa inwestuje znaczne środki w badania i rozwój, aby spełniać wymagania zmieniających się rynków; w 2012 r. wydatki te wyniosły 1,6 mld euro. Firma Safran jest notowana na giełdzie NYSE Euronext w Paryżu i stanowi część indeksu CAC40. Więcej informacji: można znaleźć pod adresem www.safran-group.com

Honeywell to lider technologiczny i produkcyjny z listy Fortune 100, który dostarcza klientom z całego świata produkty i usługi lotnicze; technologie sterowania do budynków, domów i obiektów przemysłowych; turbosprężarki; oraz materiały o ulepszonych właściwościach użytkowych. Firma ma siedzibę w Morris Township w stanie New Jersey, a jej akcje są notowane na giełdach w Nowym Jorku, Londynie i Chicago. Więcej wiadomości i informacji o Honeywell można znaleźć pod adresem www.honeywell.com

Airbus jest wiodącym producentem samolotów na świecie, oferującym najnowocześniejszą,  najszerszą i najbardziej wydajną  rodzinę samolotów pasażerskich, obejmującą modele o pojemności powyżej 100 miejsc na pokładzie. Airbus jest liderem w dziedzinie innowacji i oferuje jedne z najbardziej oszczędnych pod względem zużycia paliwa i najcichszych  samolotów na świecie. Airbus sprzedał dotychczas ponad 13 600 samolotów ponad 360 klientom na świecie a dostarczył 8 100 odrzutowców. Airbus posiada zakłady projektowe i produkcyjne we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii oraz spółki zależne w USA, Chinach, Japonii i na Bliskim Wschodzie. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony