Airbus A350 ustanawia nowe standardy w zakresie projektu wnętrza
Firma Airbus zaprezentowała prototypową wersję kabiny samolotu A350 XWB zainstalowaną na pokładzie egzemplarza testowego MSN002 w zakładach Airbusa w Hamburgu. MSN002, który odbył swój pierwszy lot 26 lutego 2014 r., to pierwsza z dwóch maszyn testowych wyposażonych w kabinę pasażerską, a także część stale powiększającej się floty testowej A350 XWB. W połowie marca tego roku samolot spędził dwa tygodnie w Hamburgu, gdzie prowadzono intensywne testy kabiny na ziemi i w powietrzu. Kabiny wszystkich samolotów Airbus są dziełem zespołów badawczych i inżynieryjnych z Hamburga. Nowe wnętrze kabiny doskonale pokazuje, że „ekstra-szeroki” (“eXtra-wide”) kadłub samolotu zaoferuje wkrótce pasażerom jeszcze więcej przestrzeni osobistej, elastyczności oraz komfortu w klasie biznes i klasie ekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem szerokich, 18-calowych (45,72 cm) foteli w klasie ekonomicznej w układzie dziewięciu miejsc w jednym rzędzie.
A350 XWB MSN002 odbędzie serię wczesnych lotów długodystansowych z kabiną, w której znajdą się prawdziwi pasażerowie. Intensywny program testowy obejmie również testy kabiny prowadzone w niskich i wysokich temperaturach, a także zatwierdzenie nowoczesnego systemu rozrywki pokładowej czwartej generacji (IFE). Do MSN002 dołączy wkrótce drugi wyposażony w kabinę egzemplarz A350 (MSN005), którego zadaniem będzie wykonanie lotów testowych na najważniejszych trasach, jakie będzie w przyszłości obsługiwał.
Wraz z prezentacją pierwszej kabiny testowej A350 XWB firma Airbus otworzyła również specjalne Centrum Definiowania Wyposażenia Kabin i Komfortu dla Klientów A350 XWB (A350 XWB Customer Definition Center - CDC), w którym linie lotnicze i operatorzy będą mogli skorzystać z efektywnego procesu projektowania i wyposażania kabiny pasażerskiej, co pozwoli na skrócenie czasu realizacji zamówienia. Centrum CDC, w którego skład wchodzą dostosowane do indywidualnych potrzeb strefy, pozwala klientom zobaczyć, poczuć i wypróbować katalogowe rozwiązania w środowisku zbliżonym do salonu wystawowego, a także w ścisłej współpracy z ponoszącymi wspólne ryzyko partnerami. W Centrum znajduje się również innowacyjny elektroniczny Konfigurator A350 XWB – wirtualne środowisko i narzędzie do modelowania służące do szybkiego tworzenia specyfikacji i wizualizacji kabin. Krótko mówiąc – CDC to miejsce, w którym linie lotnicze mogą w efektywny i kompleksowy sposób stworzyć swoją własną wersję kabiny A350 XWB.
Najważniejsze poprawiające wygodę elementy kabiny A350 XWB, które pasażerowie mogą obejrzeć w centrum CDC, to na przykład pełne oświetlenie LED z 16,7 mln dostępnych kolorów, które pozwala uzyskać dowolny schemat oświetlenia i dowolny nastrój, a także wiele opcji związanych z kuchnią pokładową. Mogą oni również zapoznać się z szeroką gamą konsol i opcji obrazu wysokiej rozdzielczości systemu IFE czwartej generacji, którego złącza i moduły elektroniczne zostały w sprytny sposób zintegrowane w jedynej w swoim rodzaju podłodze o płaskiej architekturze, co pozwoliło na wygospodarowanie jeszcze większej ilości przestrzeni dla pasażera, tym razem pod fotelem.
Goście oglądający naturalnej wielkości makiety A350 XWB znajdujące się w centrum CDC będą pod wrażeniem niemal pionowych ścian samolotu, które pozwalają na uzyskanie dodatkowej przestrzeni w kabinie, a także dużych górnych schowków bagażowych przystosowanych do stale rosnącej ilości bagażu podręcznego.
A350 XWB jest najnowszym, średniej wielkości samolotem długodystansowym w linii produktów Airbusa, obejmującym trzy wersje i oferującym od 276 do 369 miejsc w typowym układzie trzyklasowym. Nowa rodzina samolotów, której kabina o szerokości 221 cali (ok. 5,61 m) zoptymalizowana została pod kątem najwyższego komfortu dla pasażerów we wszystkich klasach, pozwoli na podniesienie wydajności o 25 procent w porównaniu z obecnie użytkowanymi maszynami tej wielkości. Do końca marca 2013 roku A350 XWB zdobył 812 zamówień od 39 klientów z całego świata.
Komentarze