A330neo rozpoczyna testy w trasie

Airbus A330neo rozpoczyna testy w trasie (fot. H. Gousse/Airbus)

Przeloty nad europejskimi zakładami Grupy Airbus i loty do 15 miast na całym świecie pozwolą sprawdzić gotowość samolotu do rozpoczęcia lotów rejsowych w barwach docelowych przewoźników.

A330neo, najnowszy szerokokadłubowiec Grupy Airbus, wyruszył w podróż po lotniskach  całego świata, mającą dowieść jego gotowości do eksploatacji przez linie lotnicze. Jest to ostatni już etap procedury certyfikacyjnej, na którym w toku zadań ETOPS, lądowań na lotniskach zapasowych i korzystania z obsługi lotniskowej sprawdzone zostanie działanie wszystkich systemów samolotu oraz jego niezawodność. Przeleciawszy nad europejskimi zakładami Grupy Airbus, A330neo odwiedzi piętnaście największych portów lotniczych na wszystkich pięciu kontynentach, wykonując łącznie trzy przeloty, które pozwolą mu zaliczyć w sumie 150 godzin prób w locie.

Testom w trasie poddawany jest seryjny egzemplarz A330-900, wyposażony w kompletną kabinę pasażerską w standardzie Airspace by Airbus i noszący już barwy pierwszego przewoźnika, który otrzyma samoloty tej serii - Tap Air Portugal. Pierwszy lot próbny, podczas którego przeprowadzono testy instalacji kabinowych, m.in. klimatyzacji, maszyna ta odbyła 15 maja bieżącego roku. Testy w trasie stanowią element ostatniej serii sprawdzeń wymaganych do uzyskania tzw. certyfikatu typu, którego nadanie planowane jest na najbliższe, letnie miesiące.

Obecnie nadal trwa realizacja programu intensywnych prób w locie, prowadzonych na dwóch egzemplarzach próbnych A330-900 oraz na seryjnym samolocie w barwach linii TAP, który już podczas trasy po zakładach Airbus zwiększy liczbę godzin spędzonych w powietrzu do okrągłego tysiąca.

Zainaugurowana w lipcu 2014 r. rodzina A330neo to nowa generacja samolotów A330, obejmująca dwie ich wersje: A330-800 i A330-900, różniące się od siebie zaledwie jednym procentem rozwiązań konstrukcyjnych. Podstawą A330neo jest sprawdzona ekonomika, wszechstronność i niezawodność rodziny A330; jej nowa odsłona może pochwalić się aż o ok. 25% niższym zużyciem paliwa w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji konkurencyjnych producentów oraz nawet o 1500 mil większym zasięgiem, niż większość znajdujących się w eksploatacji airbusów A330.

A330neo napędzany jest dwoma najnowszej generacji silnikami Rolls-Royce's Trent 7000 i wyróżnia się nowymi skrzydłami o zwiększonej rozpiętości, zakończonymi sharkletami wzorowanymi na modelu A350 XWB. Wygodę zapewnia pasażerom kabina wyposażona w udogodnienia nowego standardu Airspace.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus