Przejdź do treści
Źródło artykułu

Air New Zealand zakupi A320 z "Sharkletami"

Airbus wprowadził nowe końcówki skrzydeł typu „Sharklet”, które mają poprawiać wydajność ekologiczną oraz zasięg i ładowność samolotów rodziny A320. „Sharklety”, oferowane jako opcja w nowych samolotach, mają przynieść przynajmniej 3,5-procentowe ograniczenie zużycia paliwa, co odpowiada rocznemu ograniczeniu emisji CO2 o ok. 700 ton na samolot. A320 będzie pierwszym modelem samolotu, w którym instalowane będą „Sharklety”. Pierwsze dostawy samolotów z „Sharkletami” zaplanowano na koniec 2012 roku, zaś w przypadku pozostałych modeli rodziny A320 – na 2013 rok. Air New Zealand jest pierwszym klientem, który wprowadzi samoloty z nowymi końcówkami w przyszłej flocie samolotów A320.

Prezes Air New Zealand, Rob Fyfe, powiedział: „Linie Air New Zealand niedawno postanowiły przejść w całości na samoloty A320 w przypadku operacji na trasach krajowych oraz trasach międzynarodowych krótkiego zasięgu, obsługiwanych przez samoloty wąskokadłubowe. Dzięki nowym „Sharkletom” skorzystamy na niższym poziomie zużycia paliwa i emisji związków węgla w sieci połączeń krajowych, a przede wszystkim w połączeniach dalszego zasięgu między Australią a Nową Zelandią”.

Dyrektor operacyjny Airbusa ds. klientów, John Leahy, powiedział: „Ekowydajna rodzina samolotów A320 jest poddawana kolejnym ulepszeniom. Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że zdaniem Air New Zealand nasza rodzina samolotów wąskokadłubowych pozostanie w najbliższym czasie najbardziej rentownym produktem w swej klasie”. Dodał także: „»Sharklety« stanowią nie tylko odpowiedź Airbusa na kwestie ochrony środowiska i rosnące koszty paliwa – poprawią także ogólne osiągi samolotu”.

Należy zauważyć, że 3,5-procentowa poprawa wydajności uzyskana dzięki „Sharkletom” będzie efektem dodatkowym w stosunku do pozytywnych efektów uzyskanych dzięki zastosowaniu klasycznych skrzydełek aerodynamicznych. Korzyści w zakresie ładowności i zasięgu to albo zwiększenie ładowności o ok. 500 kg lub dodatkowe 100 mil morskich (185 km) zasięgu przy niezmienionej ładowności. Instalacja „Sharkletów” umożliwi także rodzinie samolotów A320 pozostanie w „klasie C” klasyfikacji ICAO (rozpiętość skrzydła poniżej 36 m), co pozwala na wyższą dostępną masę podczas startu, szczególnie w przypadku pasów startowych ograniczonych przeszkodami. Ponadto w przypadku braku ograniczeń na pasie startowym, operatorzy powinni skorzystać na ograniczeniu przeciętnej siły ciągu podczas startu (co przyniesie oszczędności w zakresie kosztów serwisowania silników w wysokości ok. 2 procent), zaś otoczenie skorzysta na niższym poziomie hałasu podczas startu samolotu. Inne korzyści to szybsze tempo osiągania docelowej wysokości przelotowej i wyższa początkowa wysokość przelotowa.

Najnowszy element wyposażenia jest częścią większego programu stałych ulepszeń rodziny samolotów A320, realizowanego kosztem ponad 100 mln euro rocznie. Dotychczas Airbus przeprowadził dokładny kilkuletni program oceny ulepszonych dużych urządzeń aerodynamicznych – przy wykorzystaniu nie tylko będącego własnością firmy samolotu testowego A320, ale także zaawansowanych narzędzi symulacyjnych, opartych na metodzie numerycznej mechaniki płynów (computational fluid dynamics, CFD).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony