Przejdź do treści
A320neo (fot. Airbus)
Źródło artykułu

A320neo z silnikami CFM LEAP-1A otrzymuje od EASA i FAA certyfikat typu

Zielone światło dla dostawy pierwszego A320neo z silnikami CFM LEAP w połowie 2016 roku.

31 maja 2016 r. bestsellerowy samolot wąskokadłubowy A320neo terminowo otrzymał od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) certyfikat typu na drugą opcję silnika – LEAP-1A produkcji CFM International (spółka GE i Safran Aircraft Engines, w której obie firmy mają po 50 proc. udziałów). Certyfikat otwiera drogę do dostawy pierwszego A320neo z tym silnikiem w pierwszej połowie 2016 r. Nastąpiło to po sześciu miesiącach od przyznania przez EASA i FAA wstępnego certyfikatu zdatności do lotu dla A320 z silnikami Pratt & Whitney. Pierwszy A320neo został dostarczony 20 stycznia 2016 r.

Dwa samoloty z silnikami LEAP przydzielone do kampanii prób w locie spędziły już w powietrzu ponad 1000 godzin podczas ponad 350 lotów, w tym 150 godzin w warunkach zbliżonych do służby w liniach lotniczych w celu zagwarantowania dojrzałości operacyjnej w chwili wejścia do eksploatacji. Certyfikacja pozostałych wariantów samolotu z silnikami LEAP nastąpi w nadchodzących miesiącach. Po zakończeniu wszystkich prób w locie flota testowa NEO (z obiema opcjami silnika) będzie miała łącznie na koncie 3000 godzin spędzonych w powietrzu.

Rodzina A320neo oferuje niedoścignioną paliwooszczędność. Dzięki najnowszym technologiom silnikowym, końcówkom skrzydeł typu Sharklet oraz innowacjom w konstrukcji kabiny rodzina A320 oferuje najniższe koszty operacyjne wśród samolotów wąskokadłubowych, zapewniając 15-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa od wejścia do służby w 2016 r. z perspektywą wzrostu oszczędności do 20 proc. w 2020 roku. Co więcej, każdy skorzysta na ulepszonej charakterystyce środowiskowej A320, w tym na znacznym ograniczeniu emisji CO2 i obniżeniu hałasu o niemal 50 procent.

Rodzina A320neo oferuje liniom lotniczym wybór między silnikami Pratt & Whitney Pure Power PW1100G-JM oraz CFM LEAP-1A. Jeden typ samolotu w trzech rozmiarach (A319neo, A320neo, A321neo), który może przewozić od 100 do 240 pasażerów, pozwala operatorom dopasować rozmiar do popytu i obejmuje cały segment samolotów wąskokadłubowych do obsługi tras krajowych o małym lub dużym natężeniu ruchu oraz dłuższych połączeń do 4000 mil morskich (7400 km). Dzięki szerokiej kabinie wszystkie samoloty z rodziny A320neo oferują niezrównany komfort we wszystkich klasach i 18-calowe fotele Airbusa jako standard w klasie ekonomicznej. Od czasu debiutu 1 grudnia 2010 r. rodzina A320neo cieszy się ogromną popularnością, czego potwierdzeniem jest ponad 4500 zamówień od ponad 82 klientów, co reprezentuje 60-procentowy udział w rynku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony