Przejdź do treści
Racer (fot. Airbus Helicopters)
Źródło artykułu

Premiera demonstratora Racer w konfiguracji do lotów z wysoką prędkością

Airbus Helicopters pokazał, w trakcie Paris Air Show, konfigurację aerodynamiczną demonstratora śmigłowca wysokich prędkości, rozwijanego w ramach europejskiego programu badawczego Clean Sky 2. Znany pod nazwą kodową Racer (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft – szybki i ekonomiczny wiropłat), demonstrator ten będzie korzystał z szeregu innowacyjnych rozwiązań. Jego konstrukcja została zoptymalizowana do utrzymywania prędkości przelotowych na poziomie przekraczającym 400 km/h. Celem inżynierów jest uzyskanie kompromisu między prędkością, kosztami, zdolnościami do utrzymania maszyny w służbie i parametrami mającymi wpływ na wykonywanie zadań. Końcowy montaż śmigłowca demonstracyjnego zaplanowano na początek 2019 r., natomiast dziewiczy lot w roku kolejnym.

„Dziś odsłaniamy naszą odważną wizję szybkiego śmigłowca przyszłości”, jak stwierdził Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters. „Ten nowy projekt, w ramach którego łączymy umiejętności i wiedzę wielu europejskich partnerów poprzez inicjatywę Clean Sky 2, ma na celu zwiększenie prędkości i zasięgu maszyn latających przy odpowiednio niskich kosztach, dzięki prostej, bezpiecznej i sprawdzonej formule aerodynamicznej. Inicjatywa zapoczątkuje stworzenie do 2030 r. nowych usług w których czas odgrywa kluczową rolę. Wyznaczymy nowe standardy w zakresie transportu śmigłowcowego wysokich prędkości”.

Demonstrator Racer będzie oparty o prostą architekturę, zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa i efektywności kosztowej. Innowacyjny układ „box-wing”, zoptymalizowany pod kątem wydajności aerodynamicznej, dostarczy siły nośnej w warunkach przelotowych, izolując jednocześnie pasażerów w trakcie kołowania od hałasu umieszczonych po bokach kadłuba śmigieł pchających, których zadaniem jest generowanie ciągu w locie poziomym.

Te bocznie wirniki, zoptymalizowane pod kątem osiągów i sygnatury akustycznej, wraz z wirnikiem głównym, będą razem napędzane przez dwa silniki RTM322. W toku prób ma być wprowadzony również „tryb eko” przez producenta jednostek napędowych. Uzyskane zostanie elektryczne zatrzymywanie i uruchamianie jednego z silników w locie, celem oszczędzania paliwa i zwiększenia zasięgu. Demonstrator Racer będzie również wykorzystywał hybrydowy metalowo-kompozytowy płatowiec, zaprojektowany specjalnie z myślą o obniżeniu wagi i ograniczeniu kosztów utrzymania. Ponadto, śmigłowiec zostanie wyposażony w nowy wysokonapięciowy system generacji prądu stałego, co przełoży się na obniżenie jego masy.

Projekt Racer, realizowany jest w oparciu o sukcesy wyprodukowanego ze środków własnych demonstratora X3. Śmigłowiec ten pozwolił na walidację „złożonej” konfiguracji aerodynamicznej, łączącej konwencjonalny wirnik główny i innowacyjne wirniki boczne.

Racer umożliwia Airbusowi zbliżenie koncepcji, do etapu faktycznego użycia operacyjnego, demonstrując zdolności nowej konstrukcji w zakresie wykonywania szerokiego spektrum zadań, w przypadku których wyższa wydajność i prędkość będą stanowić znaczącą wartość dla obywateli i użytkowników. Ma to znaczenie szczególne w działaniach podejmowanych przez służby lotniczego ratownictwa medycznego, czy też w toku operacji SAR, jednak równie wysoki stopień istotności cechy te niosą ze sobą w obszarach usług publicznych, komercyjnego transportu powietrznego, czy też w lotnictwie prywatnym i komercyjnym.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony