Podzespoły z Indii dla śmigłowca Airbus Helicopters AS565 MBe Panther

AS565 MBe Panther (fot. Airbus Helicopters)

Airbus Helicopters i Mahindra Aerostructures zawarły umowę dotyczącą wytwarzania elementów płatowców śmigłowców AS565 MBe Panther. Podzespoły będą produkowane w zakładach Mahindra w Bengaluru, skąd będą przesyłane bezpośrednio na linię produkcyjną Airbus Helicopters w Marignane, we Francji. Tam zostaną zintegrowane z płatowcem, stając się nieodłącznym i krytycznym elementem wszystkich wiropłatów Panther sprzedawanych na całym świecie.

Umowa pozycjonuje Mahindra Aerostructures jako pierwszą indyjską firmę uhonorowaną przez Airbus Helicopters kontraktem produkcyjnym w charakterze dostawcy Poziomu 1. Mahindra Aerostructures stopniowo stanie się jedynym na świecie dostawcą tych elementów dla Airbus Helicopters. Zlecenie produkcyjne jest pierwszym spośród serii planowanych kontraktów, mających trwale wprowadzić Mahindra Group do światowego łańcucha dostaw Airbus Helicopters, tworząc długoterminowe partnerstwo obu firm w ramach inicjatywy rządowej „Make in India”.

„Odgrywamy aktywną rolę w przygotowaniu indyjskiego ekosystemu przemysłowego wyspecjalizowanego w produkcji wiropłatów, angażując indyjskich dostawców w nasz światowy łańcuch dostaw”, powiedział Fabrice Cagnat, dyrektor programu Make in India w Airbus Helicopters. „Kontrakt ten pozwoli nam na zakwalifikowanie Mahindra Aerostructures jako dostawcy Poziomu 1, umożliwiając nawiązanie bliskiej współpracy przemysłowej przy produkcji Pantherów, a także położyć fundament pod ewentualne szybkie przyspieszenie rozwinięcia produkcji w Indiach w przypadku wyboru tych śmigłowców w programie Naval Utility Helicopter”, dodał.

„Wierzymy, że bliższe relacje między naszymi firmami pozwolą nam na zademonstrowanie Airbus Helicopters jakości i konkurencyjności pracy Mahindra Aerostructures. Jesteśmy zdecydowani zostać zaufanym partnerem i dostawcą Grupy Airbus, produkującym elementy struktury płatowców i inne podzespoły. Kontrakt sygnalizuje nasze ciągłe zaangażowanie we współpracę z Airbus Helicopters przy tworzeniu trwałego indyjskiego ekosystemu w przemyśle lotniczym, dysponującego zarówno potencjałem projektowym, jak i produkcyjnym”, powiedział Arvind Mehra, dyrektor wykonawczy i generalny Mahindra Aerospace.

Jak wcześniej informowano, Airbus Helicopters i Mahindra Defence są w trakcie tworzenia wspólnego przedsięwzięcia, ukierunkowanego na spełnienie zapotrzebowania sił zbrojnych Indii w nowych programach śmigłowcowych, takich jak Naval Utility Helicopter (morski śmigłowiec użytkowy), Naval Multi-Role Helicopter (morski śmigłowiec wielozadaniowy) oraz Reconnaissance and Surveillance Helicopter (śmigłowiec rozpoznawczy i patrolowy). AS565 MBe Panther jest jedną propozycji w programie Naval Utility Helicopter. W przypadku wyboru przez rząd Indii śmigłowca Panther, Airbus Helicopters we współpracy z Mahindra Defence zamierza stworzyć w tym kraju światowe centrum produkcji maszyn tego typu.

Airbus Helicopters Panther to wielozadaniowy lekki śmigłowiec, mogący operować w każdych warunkach atmosferycznych z baz lądowych, morskich oraz z pokładów statków i okrętów. Wiropłat ten sprawdza się w różnorodnych misjach specyficznych dla lotnictwa marynarki wojennej i straży przybrzeżnej, takich jak dozór morski, poszukiwanie i ratownictwo, ewakuacja poszkodowanych, nadzór strefy ekonomicznej, przeciwdziałanie terroryzmowi czy zwalczanie okrętów nawodnych i podwodnych. Około 250 śmigłowców rodziny AS365/565 jest użytkowanych przez siły zbrojne 20 krajów. Między innymi 100 egzemplarzy służy jako maszyny ratownicze w Straży Przybrzeżnej USA. W ostatnich miesiącach śmigłowce Panther zostały wybrane przez Indonezję i Meksyk. Wyposażony w doskonałego czteroosiowego cyfrowego autopilota i dysponujący świetnymi osiągami w warunkach wysokich temperatur śmigłowiec posiada radiolokator dalekiego zasięgu i może być uzbrojony w dwie torpedy lub bomby głębinowe. Sprawdzony w boju AS565 MBe Panther jest idealnym kandydatem na nowy indyjski śmigłowiec morski w ramach programu Naval Utility Helicopter.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus