LPR zwiększa wysiłki w celu utrzymania gotowości śmigłowców H135 do misji medycznych w Polsce

EC135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w locie (fot. Filip Modrzejewski)

Pandemia COVID-19 wpłynęła na działalność Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR), publicznej służby HEMS w Polsce.

W okresie od marca 2020 r. do maja 2021 r., kiedy Polskę dotknęła pandemia koronawirusa, flota należących do LPR 27 śmigłowców Airbus Helicopters H135 wykonała 14 399 lotów w czasie 10 340 godzin i przewiozła 12 399 pacjentów.

Podczas drugiej i trzeciej fali epidemii COVID-19, tj. jesienią 2020 r. i wiosną 2021 r., LPR odnotowało rekordowe miesięczne liczby wylotów: w listopadzie 2020 r. (728 lotów) i marcu 2021 r. (1224 lotów). Jednak pierwsza fala przyniosła dla personelu naziemnego, jak i załóg lotniczych i medycznych szereg wyzwań, którymi należało się niezwłocznie zmierzyć.

Kiedy w marcu 2020 r. koronawirus dotarł do Polski, dla latających ratowników wynikły nowe okoliczności. Każdy przypadek transportu chorego na COVID-19 skutkował wycofaniem przewożącego go śmigłowca z eksploatacji na 72 godziny oraz niedostępnością personelu pokładowego z powodu obowiązkowej kwarantanny. Ucierpiała na tym gotowość do misji. Ponieważ przypadki lotów z takimi pacjentami zdarzały się coraz częściej, LPR zwróciło się do firmy Airbus Helicopters, producenta śmigłowców H135, o procedury umożliwiające szybszy powrót maszyn do eksploatacji i zmniejszenie ryzyka zakażenia załóg koronawirusem.

Z pomocą Airbus Helicopters LPR zdołało skrócić okres dezynfekcji H135 po locie z pacjentem zakażonym COVID-19.

„LPR jest wyróżniającą się w Europie lotniczą służba ratunkową. Doceniamy jego wzorcowe działania operacyjne i wspierające, skutkujące najwyższymi współczynnikami gotowości do misji” – powiedział Olivier Michalon, starszy wiceprezes-dyrektor na Europę w Airbus Helicopters. „To ogromna satysfakcja widzieć efekty wdrażania naszej naczelnej zasady - koncentracji na potrzebach klienta - poprzez pomoc załogom i technikom LPR w przezwyciężaniu wyzwań związanych z COVID-19, a nade wszystko przyczyniać się do ratowania życia”.

„Dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego śmigłowce H135 to podstawowe narzędzie służące ratowaniu ludzkiego życia, dlatego przykładamy ogromną wagę do utrzymania możliwie najwyższej gotowości floty do lotów” – powiedział Łukasz Iwanicki, Kierownik Organizacji Obsługowej w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. „Firma Airbus Helicopters wspierała nasze działania podczas pandemii koronawirusa”.

LPR użytkuje 27 śmigłowców Airbus Helicopters H135 EMS, które zamówiono w 2008 r. (23 wiropłaty) i 2015 r. (dodatkowe 4 wiropłaty). Zastąpiły one z powodzeniem śmigłowce Mi-2. Obecnie LPR utrzymuje w kraju 21 baz regionalnych oraz jedną bazę sezonową. Z końcem maja 2021 r. łączny nalot floty H135 w barwach LPR przekroczył 90 000 godzin. Na świecie w śmigłowcowych służbach ratownictwa medycznego lata łącznie ponad 650 maszyn H135.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus