Przejdź do treści
Źródło artykułu

Demonstrator VSR700 wykonuje pierwsze, samodzielne loty

Firma Airbus Helicopters uruchomiła program autonomicznych prób w locie demonstratora VSR700 OPV, torując drogę dla właściwego dziewiczego lotu prototypu, który zaplanowano na rok 2018. Lekki taktyczny bezzałogowy śmigłowiec wojskowy VSR700, jest rozwijany w ramach współpracy między Airbus Helicopters i Helicopteres Guimbal. Ta druga jest pierwotnym producentem certyfikowanego na rynek cywilny wiropłatu Cabri G2, z którego wywodzi się VRS700.

Z wielką przyjemnością oznajmiamy osiągnięcie tego kamienia milowego jedynie w 8 miesięcy od rozpoczęcia prac nad programem VSR700 – stwierdził Regis Antomarchi, szef programu VSR700 w Airbus Helicopters. – OPV jest zdolny do samodzielnego startu, zawisu, stabilnego lotu i do wykonywania manewrów. Platforma pomoże nam w rozwinięciu technologii powiązanych z lotem autonomicznym, i potwierdzeniu zdolności Cabri G2, niezbędnych w programie VSR700, na długo przed pierwszym lotem prototypu, zaplanowanym na przyszły rok – dodał.

Pierwszy krok w zakresie lotów autonomicznych, z pilotem dbającym o bezpieczeństwo pozostającym na pokładzie, pozwala nam na walidację integracji systemu sterowania lotem dostarczonego przez Airbus Helicopters. Pracujemy także nad specjalnym układem napędowym – mówi Bruno Guimbal, prezes Helicopteres Guimbal.

Faza prób w locie, angażująca dodatkowego pilota, skupi się na usprawnieniu autopilota Airbus Helicopters zamontowanego na pokładzie OPV, by ostatecznie doprowadzić do etapu, na którym loty będą odbywać się całkowicie autonomicznie, bez udziału dodatkowego personelu. VSR700 został wyposażony w pełni cyfrowy, wielokanałowy układ sterowania lotem, o wysokim stopniu redundancji. Układ ten powstał na podstawie wiedzy i doświadczeń Airbus Helicopters zdobytych w obszarze cyfrowych systemów autopilota.

Ostatnio zorganizowano również próby morskie załogowej wersji Cabri G2, w ramach wsparcia fregaty OPL, należącej do francuskiej Marynarki Wojennej. Testy te pozwoliły na ocenę osiągów VSR700 w zakresie operacji z pokładów okrętów.

VSR700 będzie w stanie przenosić szeroki zakres wyposażenia zadaniowego, maszyna cechuje się udźwigiem maksymalnym 250 kg. Zależnie od wykonywanego zadania, długotrwałość lotu może przekraczać 10 godzin. Konstrukcja rozwijana aby sprostać wymogom marynarki dla morskich, okrętowych bezzałogowców, uzupełniających wiropłaty załogowe, może być wykorzystywana również w ramach operacji lądowych, w działaniach ISTAR (Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance - Wywiad, Obserwacja, Wyznaczanie Celów i Rozpoznanie), dzięki swoim sensorom optoelektronicznym i radarowi morsko/lądowemu.

Śmigłowce VSR700 będą również charakteryzować się znacząco niższymi kosztami operacyjnymi od maszyn konwencjonalnych, nie tylko dzięki sprawdzonej już bazowej platformie cywilnej i oszczędnemu silnikowi Diesla, ale także z uwagi na ograniczone wymagania w zakresie zasobów i siły roboczej niezbędnych do prowadzenia działań i utrzymania sprawności.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony