Przejdź do treści
Śmigłowiec H130 - Flightlab (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus ujawnia śmigłowiec Flightlab, w którym przetestuje technologie przyszłości

Firma Airbus Helicopters zaczęła testy w locie latającego laboratorium Flightlab, służącego wyłącznie do rozwijania nowych technologii, całkowicie niezależnych od tej platformy. Flightlab firmy Airbus Helicopters to elastyczne stanowisko testowe do szybkiego weryfikowania rozwiązań, które mogą skutkować zwiększeniem zasięgu śmigłowców Airbusa, a nawet wdrożeniem bardziej przełomowych technologii dla przyszłych stałopłatów lub (e)platform pionowego startu i lądowania (VTOL).

Airbus Helicopters planuje kontynuować przy pomocy demonstratora Flightlab testy napędu hybrydowego i elektrycznego, a także badać technologie autonomicznego lotu i inne, mające na celu zmniejszenie poziomu hałasu lub poprawę obsługi i bezpieczeństwa lotu.

„Inwestowanie w przyszłość pozostaje dla nas kluczowe, nawet w czasach kryzysu, zwłaszcza gdy innowacje służą naszym klientom, zwiększając bezpieczeństwo, zmniejszając obciążenie pilotów praca i redukując poziom hałasu”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Posiadanie wyspecjalizowanej platformy do badania nowych technologii ułatwia ustalenie kierunków rozwoju lotnictwa i jest wyraźnym odzwierciedleniem priorytetów naszej firmy”, dodał.

Testy w locie ruszyły w kwietniu 2020 r., gdy demonstrator został użyty do pomiaru poziomu hałasu generowanego przez śmigłowce w obszarach miejskich, w tym do zbadania, jak na odbiór dźwięku przez ludzi mogą wpływać budynki. Pierwsze wyniki pokazały, że zabudowania odgrywają ważną rolę w obniżaniu lub wzmacnianiu poziomu hałasu. Wykonane badania odegrają zasadniczą rolę, gdy zacznie się modelowanie wytwarzanego dźwięku i regulowanie układu napędowego, zwłaszcza w przypadku inicjatyw Urban Air Mobility (UAM). Z kolei w grudniu przeprowadzono testy systemu ostrzegania przed uderzeniem wirnika (RSAS), którego celem jest ostrzeganie załóg o nieuchronnym ryzyku zderzenia obiektów zewnętrznych z wirnikiem głównym i ogonowym.

W 2021 roku sprawdzane będą: system wykrywania obrazu z kamerami umożliwiającymi nawigację na małych wysokościach, możliwość wykonania systemu monitorowania stanu technicznego i użytkowania (HUMS) dla lekkich śmigłowców oraz system rezerwowego napędu, który zapewni awaryjne zasilanie elektryczne w przypadku awarii turbiny. Testy na Flightlab będą kontynuowane w 2022 r. – wtedy oceniany będzie nowy projekt ergonomicznych, intuicyjnych elementów sterujących lotem, które mają pomóc jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie pracą pilotów i mogłoby znaleźć zastosowanie w tradycyjnych śmigłowcach, a także innych statkach powietrznych kategorii VTOL, takich jak UAM.

Flightlab to inicjatywa angażująca całą firmę Airbus, odzwierciedlająca jej dążenie do wdrażania innowacji ułatwiających funkcjonowanie klientom. Airbus użytkuje już kilka dobrze znanych Flightlabów, takich jak samolot A340 MSN1, używany do oceny możliwości wdrożenia skrzydeł o przepływie laminarnym w dużych maszynach, oraz samolot A350 Airspace Explorer, który służył do oceny możliwości nowych technologii internetowych na pokładzie (connected cabin).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony