Airbus Helicopters dostarczył 10 śmigłowców Marynarce Wojennej Meksyku
Marynarka Wojenna Meksyku otrzymała ostatnie dwa z 10 zamówionych w 2014 r. śmigłowców AS565 MBe Panther, w trakcie uroczystego przekazania na terenie zakładów Airbus Helicopters w Marignane. Tym samym Meksykańska Marynarka Wojenna staje się pierwszym użytkownikiem nowego wariantu śmigłowca. Pierwsze cztery wiropłaty dostarczono w 2016 r., a pozostałe sześć odbiorca otrzymywał w 2017 r.
Stacjonujące w trzech bazach morskich w meksykańskich stanach Veracruz, Sonora i Michoacan śmigłowce wylatały średnio 300 godzin w ramach misji rozpoznawczych, patrolowych i lotów treningowych.
„Dostawy maszyn MBe Panther rozszerzyły zdolności operacyjne Lotnictwa Marynarki Wojennej”, wyjaśnia Admirał Jose Maria Garcia Macedo, Dyrektor Generalny Meksykańskiej MW ds. Lotnictwa Morskiego. „Jest to nowoczesny, wielozadaniowy śmigłowiec. Możemy wykorzystywać go zarówno w środowisku lądowym, jak i morskim, w szerokim zakresie zadań, w tym w morskim poszukiwaniu i ratownictwie, w ramach niesienia pomocy związanej z klęskami żywiołowymi, do przenoszenia towarów, czy nawet w roli powietrznej karetki”.
MBe Panther, w toku wykonywania takich misji, korzysta z zaawansowanego wyposażenia zadaniowego, takiego jak hak do przewożenia ładunków na podwieszeniu, wyciągarka, system obserwacji w podczerwieni FLIR – przydatny w czasie nocnych operacji ratunkowych, oraz 4 pary noszy, użytecznych w przypadku ewakuacji medycznej.
„Chciałbym podziękować Marynarce Wojennej Meksyku za zaufanie jakim obdarza nasze śmigłowce”, stwierdził Mesrob Karalekian, wiceprezes Airbus Helicopters na Amerykę Łacińską. „By pomóc marynarzom w odnoszeniu sukcesów podczas wykonywania misji o krytycznym znaczeniu, ustanowiliśmy na miejscu zespół wsparcia technicznego i logistycznego, który pozostaje do ich dyspozycji 24 godziny na dobę w Veracruz. Wyszkolono około 30 pilotów, wielu z nich przechodzi także specjalistyczne szkolenia SAR czy też w zakresie lotów z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych”.
AS565 MBe to platforma, która łączy w sobie nowe i sprawdzone rozwiązania technologiczne. Niesie to za sobą wyższą wartość dodaną dla potencjalnych użytkowników. Maszynę wyposażono w 2 silniki Safran Arriel 2N, pozwalające na uzyskanie lepszych osiągów w na wysokim pułapie, przy wysokiej temperaturze (warunki hot and high). Śmigłowiec osiąga prędkość maksymalną 278 km/h i ma zasięg 780 km, może również pochwalić się nową przekładnią główną, najnowszej generacji wirnikiem ogonowym, czy też 4-osiowym autopilotem, który zmniejsza obciążenie załogi pracą, w czasie wykonywania najbardziej wymagających zadań, takich jak na przykład operacje SAR. AS565 MBe jest dodatkowo wiropłatem bezpieczniejszym, znacznie bardziej ekonomicznym, i zdecydowanie prostszym w użytkowaniu.
Komentarze