Rusza faza opracowania demonstratora przyszłego europejskiego samolotu bojowego FCAS

Airbus – flaga (fot. Airbus)

Rządy Francji i Niemiec przyznały Dassault Aviation, Airbusowi, oraz ich partnerom: MTU Aero Engines, Safran, MBDA i Thales, wstępną umowę ramową (faza 1A), która rozpoczyna fazę demonstracyjną przyszłego europejskiego samolotu bojowego FCAS (Future Combat Air System).

Umowa ramowa obejmuje pierwszy okres 18 miesięcy i uruchamia działania związane z opracowaniem demonstratorów i dopracowywaniem najnowocześniejszych technologii, z ambitnym celem rozpoczęcia prób w locie już w 2026 roku.

Od początku 2019 roku partnerzy przemysłowi pracują nad przyszłą architekturą w ramach tak zwanego wspólnego studium koncepcyjnego. Teraz program FCAS wchodzi w kolejny decydujący etap wraz z uruchomieniem fazy demonstracyjnej.

Początkowo faza ta skoncentruje się na głównych wyzwaniach technologicznych dla poszczególnych dziedzin:

  • Myśliwiec nowej generacji (NGF), z Dassault Aviation jako głównym wykonawcą, i Airbusem jako głównym partnerem, który będzie głównym elementem FCAS,
  • Systemy bezzałogowe – nosiciele uzbrojenia (RC) z Airbusem jako głównym wykonawcą i MBDA jako głównym partnerem,
  • Chmura bojowa (CC) z Airbusem jako głównym wykonawcą i Thalesem jako głównym partnerem,
  • Silnik Safrana z MTU jako głównym partnerem.

Zaangażowane w program firmy wspólnie opracują środowisko symulacyjne, aby zapewnić spójność między poszczególnymi demonstratorami.

Uruchomienie fazy demonstracyjnej to efekt politycznej decyzji i determinacji krajów partnerskich FCAS oraz powiązanych przedsiębiorstw przemysłowych do pójścia naprzód i współpracowania w sposób uczciwy i zrównoważony. Zwiększenie tempa umożliwia przemysłowi wykorzystanie niezbędnych zasobów i najlepszych zdolności do opracowania tego decydującego europejskiego projektu obronnego. FCAS będzie fundamentalnym projektem gwarantującym przyszłą europejską suwerenność operacyjną, przemysłową i technologiczną.

Kolejnym ważnym krokiem w programie FCAS będzie dołączenie Hiszpanii i zaangażowanie dodatkowych dostawców, począwszy od fazy 1B, która nastąpi po pomyślnym zakończeniu fazy 1A.

Źródło: Airbus Defence and Space
comments powered by Disqus