POLFRA czyli Free Route Airspace w EPWW
Free Route Airspace to określona przestrzeń powietrzna, w której użytkownicy mogą dowolnie planować trasy przelotów pomiędzy punktem wlotowym (entry point) a punktem wylotowym (exit point), z możliwością budowania trasy poprzez pośrednie (opublikowane lub niepublikowane) punkty trasy, bez odniesienia do siatki tras ATS oraz ich dostępności. W takiej przestrzeni, loty podlegają kontroli ruchu lotniczego.
Eurocontrol, rozpoczęła projekt FRA w 2008 roku w porozumieniu z cywilnymi i wojskowymi służbami ruchu lotniczego, członkami ECAC (European Civil Aviation Conference), ANSP (Air Navigation Services Providers), organizacjami wspierającymi planowanie lotów i pozostałymi.
Celem wprowadzenia FRA jest podniesienie wydajności i przepustowości lotów, mając na uwadzeochronę środowiska.
W 2008 roku, autorzy projektu FRA, określali europejskie korzyści z wprowadzenia FRA na dziennym poziomie redukcji długości lotów o 25 000 NM. Roczne oszczędności z wprowadzenia FRA mogą sięgać nawet do 7,5 miliona NM co przekłada się na 45 000 ton spalonego paliwa i redukcją emisji o 150 000 ton. Na przełomie 2019 i 2020 roku, szacuje się jednodniowe oszczędności w redukcji dystansów nawet do poziomu 75 000 NM.
FRA jest kluczowym elementem w drodze do swobodnego routingu w europejskiej przestrzeni powietrznej 4D określonych przez SESAR.
Mapka poniżej ilustruje postępy z wdrożenia FRA w europejskiej przestrzeni powietrznej.
FRA w EPWW
POLFRA przestrzeń powietrzna ze swobodą planowania tras w polskiej przestrzeni powietrznej, została opublikowana w biuletynie AIC 03/18, z datą obowiązywania od 13 SEP 2018.
Wdrożenie operacyjne planowane jest na 28 lutego 2019.
AIC: źródło http://www.ais.pansa.pl/aip
Komentarze