Przejdź do treści
Jak-40 należący do rozformowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego
Źródło artykułu

Sprzedaż JAK-ów 40 - do AMW wpłynął list intencyjny

Do piątku, 30 listopada br. w Agencji Mienia Wojskowego można było składać oferty w ramach sprzedaży poprzetargowej dwóch samolotów JAK-40 po rozformowanym 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego oraz pakietów części zamiennych do JAK-40 oraz TU-154M. Dziś wpłynął do AMW list intencyjny od jednej z polskich firm, która jest zainteresowana kupnem obu maszyn i podzespołów. List jest podstawą do rozpoczęcia negocjacji handlowych, które – jeśli przebiegną pomyślnie i obie strony ustalą cenę oraz warunki transakcji – powinny zaowocować podpisaniem umowy już w I kwartale 2013 roku. Z uwagi na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy, AMW nie będzie ujawniać żadnych szczegółów dotyczących podmiotu, który przesłał list intencyjny.

Kolejnym krokiem będzie opracowanie harmonogramu spotkań, form komunikacji oraz ustalenie procedury postępowania związanej z przygotowaniem umowy handlowej i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń. Jeszcze w grudniu odbyć ma się pierwsze spotkanie podczas którego strony planują omówienie wielu kwestii technicznych oraz szczegółów związanych z warunkami sprzedaży, przejęciem przez AMW samolotów od wojska, a następnie przekazaniem ich po podpisaniu umowy nowemu właścicielowi – mówi Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego. Wstępny harmonogram przewiduje również wizję lokalną i oględziny samolotów oraz zaoferowanych przez Agencję części. Do ustalenia między stronami i wojskiem pozostają również kwestie związane z wykonaniem ewentualnego przelotu technicznego i uzyskaniem odpowiednich certyfikatów oraz ubezpieczeń, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyn. Po sfinalizowaniu transakcji samoloty będą również musiały zostać zarejestrowane jako cywilne statki powietrzne, ponieważ na razie figurują w rejestrze samolotów wojskowych.

AMW dotychczas zorganizowała trzy przetargi pisemne na sprzedaż samolotów i części. Ostatni z nich zakończył się 16 października br., ponieważ do AMW nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu. Po zamknięciu trzeciej procedury Agencja zaproponowała formułę tzw. sprzedaży poprzetargowej w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 października 1993 roku w sprawie zasad organizowania przetargu na sprzedaż środków trwałych przez przedsiębiorstwa państwowe oraz warunków odstąpienia od przetargu. To częsta forma stosowana w przypadku, gdy przetargi pisemne nie przynoszą rozstrzygnięcia – tłumaczy Andrzej Pilucik.

JAKI-40 o numerach burtowych 047 i 048 to wersje VIP przystosowane do przewozu 15 pasażerów.  Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Od tego czasu każda z maszyn przeszła 5 remontów. JAK-40 o numerze 047 ma na swoim koncie 8505 godzin i 35 minut . Nalot drugiej maszyny to 8897 godzin i 18 minut. Każdy z JAK-ów w ostatnim przetargu został wyceniony na 999 tys. zł.  Za pakiet części do JAKA-40, na który składa się aż 341 pozycji (m.in., anteny, filtry hydrauliczne, narzędzia do obsługi podwozia, silniki lotnicze AI-25 trzeba było zapłacić 2 mln 175 tys. złotych. Komplet do TU-154M to 300 pozycji (w tym między innymi: akumulatory, anteny, aparatura kontrolno-pomiarowa, silnik lotniczy D-30KV, zespoły hamulcowe) wyceniony został w ostatniej procedurze na 2 mln 375 tys. złotych. 

93% środków uzyskanych ze sprzedaży samolotów i części zamiennych zostanie przekazanych przez Agencję Mienia Wojskowego na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Obrony Narodowej samolot TU-154M pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa. Prokurator Generalny wskazał 10 kwietnia 2013 roku jako termin jego zamknięcia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony