Po 60 latach w Australii zostanie wznowiona produkcja łodzi latającej Albatross
Po 60 latach australijska firma Amphibian Aerospace Industries (AAI) rozpocznie program modernizacji G-111, cywilnej wersji Grumman HU-16 Albatross, latającej łodzi z przełomu lat 50. i 60. XX wieku. 8 grudnia 2021 r. firma ogłosiła zawarcie umowy z Rządem Terytorium Północnego na rozpoczęcie produkcji statku powietrznego w Darwin.
„Globalny rynek Albatrosa G-111T jest ogromny i konstrukcja ta posiada monopol w swojej klasie. Nie konkuruje z większymi samolotami pasażerskimi, zamiast tego je uzupełnia, dlatego jest idealną platformą do budowy w Australii i ożywienia lokalnych zdolności produkcyjnych samolotów” – cytuje Khoa Hoang, prezes AAI.
Firma poinformowała, że statek powietrzny będzie miał wiele zastosowań, w tym transportu pasażerskiego, misji poszukiwania i ratownictwa, nadzoru przybrzeżnego i inne. Latająca łódź HU-16 Albatross została zaprojektowana przez Grummana dla armii amerykańskiej i produkowana w latach 1949-1961. Po przejściu na emeryturę w latach 80. wiele z tym samolotów przerobiono na wersję cywilną G-111.
AAI zamierza wyprodukować zmodernizowany wariant G-111, który ma być wyposażony w nową cyfrową awionikę i silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PT6A-67F, które zastąpią tłokowe jednostki napędowe. W październiku 2021 r. firma zdobyła również pierwsze miejsce w australijskim konkursie dla startupów i otrzymała milion dolarów australijskich (713 tys. USD). Poprzedni plan zakładał zlokalizowanie zakładu produkcyjnego w pobliżu Sydney, gdzie AAI zamierzało przerobić kilka starych G-111 na nowy standard. Jednak lokalizacja się zmieniła, a firma przeniosła swoją uwagę z konwersji na produkcję. Według Australian Aviation, AAI planuje do 2023 r. otrzymać certyfikat Australijskiego Urzędu Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego i dwa lata później rozpocząć seryjną produkcję.
Komentarze