Przejdź do treści
Źródło artykułu

Piloci Swiss zamienią kokpity na kabiny pociągów?

Załogi Swiss International Air Lines (SWISS), flagowego szwajcarskiego przewoźnika, mogą wkrótce zamiast w kokpitach samolotów rozpocząć pracę w kabinach pociągów. Według niepotwierdzonych oficjalnie informacji, SWISS wraz ze spółką zależną Edelweiss Air,  rozważają potencjał przekwalifikowania pilotów, ponieważ niektóre szwajcarskie przedsiębiorstwa kolejowe stoją w obliczu braku pracowników.

24 listopada, w rozmowie z lokalnymi mediami, Roman Kalin, rzecznik Aeropers, szwajcarskiego związku zawodowego reprezentującego interesy 1300 pilotów, powiedział, że chociaż pomysł przekwalifikowania pilotów może być zaskoczeniem, to jest on korzystny dla wszystkich, ponieważ floty samolotów nadal są uziemione z powodu pandemii COVID-19.

„Wiele rzeczy jest tu bardzo podobnych, np. fascynacja technologią, transport ludzi i towarów z punktu A do punktu B, bezpieczeństwo czy poczucie odpowiedzialności. W naszych oczach jest to sytuacja korzystna dla wszystkich”- wyjaśnił Kalin.

Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB), a także Rhaetian Railway (RhB), firma transportowa będąca właścicielem największej sieci wszystkich prywatnych przewoźników kolejowych w Szwajcarii, borykają się obecnie z brakiem pracowników. Aktualnie każdego dnia niedobory sięgają ok. trzydziestu maszynistów wymaganych do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego.

Proces przekwalifikowania pilota może zająć do 16 miesięcy, ale w obecnej sytuacji bezrobotni piloci otrzymywaliby pracę natychmiast po ukończeniu kursu. Według danych SalaryExplorer.com, wynagrodzenie maszynisty w Szwajcarii wynosi ok. 5550 euro miesięcznie.

SWISS i Edelweiss Air zatrudniają łącznie 10 475 pracowników. W październiku 2020 r. Thomas Kluehr, prezes SWISS, ostrzegł, że do 2022 r. linia lotnicza planuje o 1000 zmniejszyć liczbę swoich pracowników, jednak ma to się odbyć w ramach dobrowolnych odejść.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony